Transploft en espange

2 juli 2017 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Goeiemoggel allemaal....zo teruglezend is het een wonder dat er ook maar een enkeling is die iets begrepen heeft van onze reisverhalen...het lijkt wel een mix van kruiswoordraadsel en de oude KPN reclame van transploft en de afdeling sproedjes.... ( vergeef het ons...)

Klaagden we 2 dagen geleden nog over koude en harde wind...welaan onze - gebeden (..) - zijn verhoord... het is in de ochtenden nog wel fris ( 9 graden) maar in de loop van de dag steeds beter.

De wind is gaan liggen en we worden verwend met extreem helder weer met blauwe luchten en enkele hoge witte jagende wolken...perfect.

Van burgos naar carrion de los condes gefietst 94 km...echter de km waren (weer) niet allemaal in de de goede richting...bij vertrek laten leiden door de stroom wandelende pelgrims over een sintelweg...we ontmoeten op die weg een Jaap...onderweg sinds 3 april 2017...hij loopt op met een chileense juf en krijgt spaanse les zegt hij...na 2000 km met allerlei pegrim ongemakken van voet tot benen etc. Voelt hij zich nu heel goed...hij is 12 kg afgevallen en oogt kwiek en alert als tijdens ons gesprek de chileense wat ongeduldig schuifelt breek hij het gesprek af met - ik moet weer gaan...-

Als we ontdekken dat we niet helemaal goed zitten zoeken we ons eigen alternatieve traject en dat pakt niet eens slecht uit....we zorgen ervoor dat we in ieder geval san anton niet missen...we gebruiken daar uiteindelijk onze lunch in de ruïne van het klooster...mooie serene plek.

Vlak voor fromista fotomomentje bij canal de castilla we zien het complex nu van onder naar boven tov 2007. Eigenlijk nog leuker dan toen. In fromista wat gedronken op een terras waar we gezelschap van bicigrino uit houten... hij zegt 2 weken onderweg te zijn.... hij fietst 200 km per dag op zn knalgele santos... dat is minimaal het dubbele van onze dagafstanden...hij heeft er drie weken voor uitgetrokken zegt hij want hij moet ook nog met zijn vrouw op vakantie.... ( ik blij dat ik elly heb meegenomen...) even kijken bij de albergue municipal ....daar waar we onze drie franse opa's kwijtraakten destijds....het is er nog allemaal....en niks veranderd.

We voelen ons goed en het traject is vrij vlak ( en saai..) en daarom besluiten we door te fietsen nasr carrion de los condes...evenals toen slapen we in het klooster van santa clara... quasimodo werkt er ook nog steeds en spreekt naar ons als ware hij een cassettebandje... ( maar niet onaardig) ....

Na een goede nachtrust eerst onbijt op een terras - goeiemoggel- euro 2.50 pp.....
We hebben een heerlijke fietsdag vanwege het vrijwel vlakke traject en genieten van de vergezichten en stilte...we leggen aan op een terrasje bij Sahagun en elly scoort wat boodschappen en stempels in de herberg daar....

We worden weer achteropgefietst door het racemonster uit houten....even houd hij in voor een praatje en vraagt zich hardop af wat hij zal gaan doen straks in santiago nu hij zeker drie dagen eerder daar zou aankomen...ik stel voor dat hij naar finisterre doorfietst...dat ziet hij niet zitten..hij leest liever een boek zegt hij....
Als hij net zo snel leest als hij fietst kan hij in drie dagen oorlog en vrede wel lezen in het hebreeuws of Chinees denk ik...

In carrion de los condes trouwens (weer) een concert in de kerk meegemaakt van koraal (?) muziek uitgevoerd door 2 koren in de mooie kerk... eea opgenomen...bjjzonder stemmig allemaal

Enfin...vandaG dus oom gefietst langs herberg van bercianos del real camino ....we mogen weer even kijken in de kapel van de adobe ( lemen) herberg...leuke ontmoeting met nederlands sprekende hospitalera....we krijgen een knuffel ten afscheid... ook 2 nederlandse pelgrims die te boet pnderweg zijn sinds april dit jaar..komen uit naaldwijk...pff ...takken eind...
Pnze fietsdag beëindigd in mansilla de las Mullas....een prive albergue...het is warm en hebben een privé dakterras heerlijk...

Gaan zo op een maaltijd uit....ik denk dat het lekker inktvip al la plancha gaat worden...