Gierende donder

27 juni 2017 - Mañeru, Spanje

Maandag 26 juni Jaca verlaten na een deels onrustig verlopen nacht omdat het feest van Santa (..) geen feest ia als je niet om 24.00 uur even een zooitje vuurwerk afsteekt...das schrikken voor de prlgrim oortjes... verder leuke avond gehad en kennis gemaakt met de spaanse keuken en uitgaans cultuur.

We hebben besloten niet de hele rote van cleens te volgen omdat we toch wat tikd willen besparen...we fietsen daarom rechtstreeks op puenta la reina de Jaca aan...dat scheelt eren berg km en klimwerk.
Uiteindelijk komen beide wegen weer op de N 240 uit.

Onderweg zien we veel prachtige rotsformaties van rode leisteen en cypressen langs de bosrand...we fietsen vele km' s langs het stuwmeer embalse de Yesa mer azuurblauw water. En picknicken op een smalle parkeerrstrook.

Even later overvallen door een enorme plensbui een tweede kunnen wr afwachten in een tunneltje. De dag eindigd in sanguesa in onze eerste echte pelgrims herberg...o ja...zo was het.
Het is een keurige albergue en de hospitalera komt aangesneld om sleutel ed te overhandigen nadat we haar gebeld hebben. Er is nog een ander stel fietsers...zre komen uit chili en zijn vriendelijk maar niet heel spraakzaam.

Vandaag op tijd vertrokken en we maken ook nu weer zon 71 km.het was een prachtige fietsdag met als hoogtepunt een rit door de kloof van Lumbier...waanzinnig mooi...Elly ziet als eerste een paar gieren die in de kloof wonen...indrukwekkend...
Of zien wij er zo slapjes uit (?)

Ook indrukwekkend een gedenkteken in diezelfde kloof voor een slachtoffer van de ETA die daar werd vermoord...

Fietsen door een pikdonkere tunnel maakt het even spannend..Lampjes toch maar even aan....

We hebben weer het nodige geklommen en gedaald en komen langs Indurain...van je weet wel...
We zijn in purnta la reina gares aangekomen dat we herkennen van 10 jaar geleden...in puenta worden we bij het fotos schieten door een fikse onweerbui verrast.
We kunnen schuilen en zijn van plan door te fietsen naar Estella maar een 2e bui doet ons schuilen in een bodega van maneru...we mogen niet naast de wijnvaten slapen maar volgens de bodega juf zijn er in het dorp 2 albergues...
We vinden een vrij nieuwe (2016) en dat blijkt een schot in de roos.goede voorzieningen en prima eten voor schappelijke camino prijzen

Na de maaltijd even door het historische dorp gewandeld...uit de kerk klinkt gezang...ff kijken.lokale koor zingt tijdens oefening...wat is dat toch deze tocht...
Krijg er een brok van in de keel...lijkt een mengsel van kerk- en shantykoor zo kracjtig klinkt het...? En met accordeon...
We nemen stukje ol via Whatsapp en bestoken per ongeluk (schoon) moeder ermee... lijk ineens toch de ideale schoonzoon...

1. Wil Vollering:
    27 juni 2017
    Weer een geweldig verhaal, leuk. Geniet maar lekker
  2. Joop:
    28 juni 2017
    Hallo Peregrinos. leuk verhaal. Hier in Nederland snakken de boeren naar het water dat jullie over je heen gestort krijgen. Het is dus niet eerlijk verdeeld op deze wereld. De foto van de brug van Puenta la Reina vind ik bijzonder mooi. Het is een veel gefotografeerde brug maar deze versie heb ik nog nooit gezien. Iets voor "Utrecht" denk ik. Jongelui, zorg goed voor elkaar en het is nu nog maar een "kippe(n?)eindje naar Santiago. Daar hebben ze ook vuurwerk dus jullie zijn gewaarschuwd!. Buen Camino. Ultrea y Susea! Joke en Joop
  3. Titia:
    Wow, wat een mooie foto's weer, schitterend dat azur blauwe water! Jullie gaan goed hoor, verhalen zijn leuk om te lezen, we reizen heerlijk mee.
  4. Fred:
    28 juni 2017
    Inderdaad mooie foto's en verhalen, gaat beetje opschieten, alhoewel 800 km nog zo.n beetje, maar mooie prestatie van jullie beide, veel plezier nog
  5. Toine Martens:
    29 juni 2017
    Dag Marien&Elly,
    Zo af en toe kijk ik op jullie site en krijg weer de kriebels als ik jullie ervaringen lees. Vooral de rit waar jullie in Lumbier door de tunnel fietsen en de prachtige rotswanden en zicht krijgen op de gieren die daar leven. Ook Puenta La Reina vond ik, alweer 10 jaar geleden, een prachtige plaats. Veel succes verder en geniet van de verdere tocht.
  6. Sander van Overbeek:
    30 juni 2017
    Hoi Marien & Elly, wat maken jullie toch en bijzondere tocht. Voor jullie misschien de gewoonste zaak van de wereld. Maar voor iemand zoals ik die de Erasmus burg al een col van de eerste categorie vind, is wat jullie doen echt bijzonder. Als ik zit te lezen is het net of ik een reis verslag van National Geografic aan het volgen ben. Het is fijn te lezen dat jullie zo genieten.
    Groetjes Sander
  7. Elly en Jaap:
    4 juli 2017
    Net terug van onze eigen reis. Jullie maken wel heel veel mee. Wat een fietsreis.