Défi sanitaire

9 juli 2018

Opgestaan na een onrustige nacht ... er werd in de avond in de buurt van de camping aan de rivier live muziek gespeeld...beetje ouwe lullen blues van een cover bandje...niet onaardig hoor maar alle nummers werden door de drummer gespeeld in een hakke-plof ritme met sporadisch een loopje... later die nacht namen jongeren de macht over met meer Franse rap nummers ondersteund door een soort karaoke box...vooral luid...en tot zes uur morgens...

De stemming was dus een beetje gematigd...naast ons een Frans echtpaar met tent. Type kunstenaarsduo beiden gehuld in soort veelkleurige pyjama cq pipo pakken en zij droeg daarbij een knalrood lederen vishoedje... hij vroeg over de lage heg of wij de camping ook zo vies vonden...en beste lezers...dat moesten we beamen. Ze waren al eerder hier geweest toen was het nog netjes...

Ik ga geen gore details beschrijven maar precies...zo was het. Overvolle vuilcontainers vieze toiletten... the Works. Beklag gedaan bij vertrek de juf achter de balie is niet onder de indruk....ze heeft gisteren alles nog schoongemaakt...

Het is wel een terugkerende ergenis voor kampeerders...smoezelige toilet groepen etc. Elke keer zou je het liefst -contactloos- je boodschapjes achterlaten zoals dat in het betalingsverkeer gaat zeg maar...helaas blijft het vaak balanceren tussen hoop en vrees als je toch ergens contact met het sanitair moet maken.... Die Tom Dumoulin was zo gek nog niet.

Even zoeken naar de route de stad uit maar eenmaal gevonden gaat het weer lekker. Het landschap heeft zich na de lunch ineens veranderd van smalle dalen met hier en daar hoge steile wanden in een open landschap met vergezichten over lange glooiende heuvels .We maken ook ineens weer wat klimmetjes soms ver van de rivier af. ..zo was het...En o Ja het fietspad is ook ineens verdwenen en ingeruild voor een D weg.

We koersen op don sur meuse omdat we in ons routeboekje lekker gemaakt worden met de belofte van een camping aan een meertje met een supermarkt om de hoek...wij hebben daarvan een idyllisch plaatje in ons hoofd... De feiten zijn anders... de camping ligt ingeklemd tussen twee fabrieksterreinen met hoge silos aan weerszijden. Het meer is een soort vierkant grindgat . Op moment van aankomen is het heet en stoffig en een drukte van belang. Ook hier weer sanitair met een uitdaging ....

We vinden een plekje een beetje buiten de drukte er is zelfs een picknickbank binnen bereik. We scoren een pizza en peuzelen die aan de picknick tafel op.

Maandag 9 juli. Via de supermarkt weer vervolgen op de route het is gewoon weer tropisch. Route gaat nu over D wegen met wat verkeer dat langsraast...is weer even wennen na honderden km fietspad. Soms klimmen we relatief hoog en zien we de maas diep beneden liggen als een zilveren glinsterende slang...Soms zijn we haar uren kwijt. De Franser dan Frans dorpjes rijgen zich aaneen... geen terrasjes geen winkeltjes...geen mensen.

Landschap glooiend met een lappendeken van gewassen...traag trekken combines stoffige sporen door de velden. We fietsen Verdun binnen ooit nog wel eens iets geleerd over " het verdrag van " over Karel de kale en nog wat van die snoodaards... lekker veel aan gehad ook later... Verdun maakt minder indruk dan verwacht...We fietsen wel langs de citadel en die is hoog/ groot. Elly maakt wat foto's in een soort beeldentuin van streng ogende militaire heren in witte steen uitgehouwen.

Klimmen en dalen en uiteindelijk geland in villers sur meuse. ( alles heet hier trouwens sur meuse) camping l' esprance een svr boerencamping. Leuk aan de maas/meuse... na de tent opzet rituelen lekker even in de rivier gezwommen. Daar fris je van op!

1. Joop:
    10 juli 2018
    Hallo luitjes,
    jullie maken wat mee. Jammer is het van die shit campongs maar gelukkig hebben jullie overdags geen problemen. Ik volg de reis met veel aandacht. Vele jaren geleden ben ik in Verdun geweest omdat ik vond dat ik er geweest moest zijn. Het knekelhuis is echt bizar en in de hele omgeving waren toen nog de sporen van WO I te zien. Vandaag, dinsdag, is het koud voor Nederlandse begrippen. Het is maar 20 graden. Ideaal weer om te fietsen. Ik zou moeten fietsen maar ik ga straks naar O-B een paar haringen en broodjes kopen voor de lunch. Ik wens jullie nog een mooie tocht en geniet er van!
    Joke en Joop Kortekaas
  2. Fred van Gooswilligen:
    10 juli 2018
    Soort van een beetje afzien dit stukje, (het shit gebeuren jakkie) contactloos knap gevonden, oké mama Loe en Pipo de clown, dat is dan weer grappig, hum wanneer ik morgen bij de kassa sta en ik wil betalen, (shit) blijft wel hangen. maar is verder weer een mooi verhaal, en fantastische belevenis, wat is de totaal stand van de Km. veel plezier nog, en vele schone toiletten, en leuke campings toegewenst
  3. Maddy:
    Shit Happens.....ja, vertaal dat maar eens in het Frans! Het is dus nog steeds kommer en kwel met dat sanitair in Frankrijk. Hopelijk beheersen jullie de ‘squad’ goed, dat scheelt al een heleboel aanraakwerk! (Zo niet.....ff googlen). Een goede fietsreis verder! Gr Maddy, Dirk en Pim
  4. Lisa v Dinther:
    11 juli 2018
    Wat leuk om al jullie verhalen weer te lezen. :-) Heel veel fietsplezier en geniet ervan! Liefs xx