Van heuvels en de Maagd

11 juli 2018

Volgende morgen komt de campingjuf stipt op tijd met onze bestelde baguette aanlopen. Met het verse stokbroodje ontbijten tussen nog wat in te pakken kampeerspulletjes.

De route van de komende dagen vergt wat planmatige aanpak vanwege het ontbreken van een camping op voor ons befietsbare afstand. Dat zit hem niet zozeer in de horizontale km's maar meer in de verticale...want ook al beloofde deze route minder klimwerk dat wil dus NIET zeggen dat er GEEN klimwerk hoeft te worden gedaan... Vergelijking met voorgaande toeren gaat niet op maar toch ... de warmte doet ook wat...

We besluiten daarom als we rond lunchtijd op een picknickbank zitten te bellen met een verhuurder van een gite / chambre d' hote in chalaines... Moeten nog een paar keer terugbellen of het wel kan/mag van zijn vrouw maar dan toch ...ja het kan

Tis ook nog een ferme pedagogique dus daarmee waarborgen we meteen het educatieve karakter van onze overnachting (..) Elly kan wel een lesje gebruiken...

Na een prachtige tocht met flink klimmen en dalen komen we bij de gite aan. Het is van alle gemakken voorzien en keurig netjes...minpunt...geen tv...dus kijk ik wedtrijd België Frankrijk op mn mobiel ( met horten en stoten ivm Wi-Fi storing).

De geschiedenis van vorige week herhaald zich en Fransen sjeesen luid toeterend met hun voiture door de straten op naar de finale! We slapen heerlijk in een lekker bed.

Volgende morgen op afgesproken tijdstip aangetreden voor het ontbijt...niemand aanwezig...We wachten half uurtje en hijsen alvast de bepakking op de fietsen. Dan toch maar even aangebeld bij de boerderij om de hoek...bleek men ons daar te verwachten...ontbijt is Frans dwz thee koffie jam stokbrood.

We vertrekken meteen heuvel op het is iets koeler dan de vorige dagen met wat wolkenvelden en beetje wind. We zoeken een bakker maar vinden in alle dorpjes daarna niets en niemendal.

Na een van de afdalingen komen ons naar later bleek twee Nederlandse fietsers tegemoet. We maken een praatje...de dames (namen vergeten) zijn al sinds Mei onderweg van Portugal naar Nederland. Ze hebben daar een baantje als nachtportier op een camping van Nederlandse eigenaar. Het is meer een beschikbaarheidsdienst tegen kost en inwoning. Ze hebben dat ca 3 maanden gedaan...met een week of drie zijn ze weer thuis om vervolgens weer terug te zijn daar begin oktober... Banen opgegeven en hebben nu zeeën van tijd....klinkt aantrekkelijk iets voor ons?

We komen langs het geboortehuis van de maagd van Orleans... Jeanne d' Arc en kort daarna langs de grote kathedraal die daar vlakbij op een heuvel is gebouwd. Het voorplein is voorzien van tribunes en tegen de kerk zijn allerlei toneel attributen geplaatst nepkampvuren...hooiwagen ...lichtkanonnen...vermoedelijk al voor komende quatorze julliet.

Ook vandaag passen we onze dagtrip wat aan om van camping naar camping te kunnen jumpen dus stoppen we vanmiddag al vroeg in neufchateau. Voldoende tijd voor boodschapjes etc.

O Ja nav gestelde vragen : totaal afgelegde afstand volgens onze tellertjes 952 km.

We zitten nu nog zo'n 50 km van Langres vandaan ... maar daarna is de koek nog niet op want de bedoeling is met een bochtje terug te fietsen richting Metz...

1. Joop Kortekaas:
    11 juli 2018
    Mooie verhalen Ellie. Je houdt ons perfect op de hoogte. Op de kaart volg ik jullie belevenissen. Morgen wel effe in de bron van de Maas poedelen hoor. Lijkt mij geweldig. Als een nimpf in de bron. Nog een fijne tijd!
  2. Paula Terwiel:
    11 juli 2018
    Jullie houden het nog steeds vol. Geweldig. Leuk hoor om jullie te volgen. Gaan jullie terug ook per fiets.Mijn nieuws is,dat 12 juli 16 juli wordt. En maar wachten en druk hebben met abonnement op onderzoeken. Blijf lekker genieten van jullie geweldige tocht. Lieve groet,Paula
  3. Wil Vollering:
    12 juli 2018
    Jullie blijven avonturen beleven en zelf afzien met eten wordt jullie niet onthouden. Bijna 1000 km , wat een sportieve prestatie. Ik hoor nooit iets over technische gebreken van de fiets; dus de bike is top quality.
  4. Fred van Gooswilligen:
    12 juli 2018
    Heerlijk verhaal weer, en wat wijze lessen erbij, toch nog klimwerk hum en dan met deze temperaturen, goed idee Joop, op de kaart meekijken nog niet aan gedacht, mooi aantal km, en gaan we ook terug fietsen ???, lijkt er wel op, mooie km nog gewenst.
  5. Jan:
    12 juli 2018
    Nog even terug naar het vorige verhaal Défi sanitaire. Als jullie nog plannen hebben om te gaan fietsen in Kergizië weet dan dat de meeste toiletten op het platteland bestaan uit een gat in de grond zonder gebluste kalk. Ik hoorde dit van de week van een vrouw die daar op vakantie wes geweest. Prachtig land land maar je je leert heel snel door je mond te ademen als naar nar toilet moet vertelde ze. Moest gelijkt aan jullie denken. Goed om te lezen dat het goed gaat. Houd nog even vol. Terug naar Metz, 150 km en dan met de trein naar NL?