Onthaasten

29 juni 2018 - Andel, Nederland

Vanmorgen gewekt met zonneschijn. Vakantiekriebels zorgen dat we er vroeg uitgaan. Er is best nog wel wat te doen voor we op pad kunnen. Zo is de auto geplaatst op onze splinternieuwe oprit. Er is zoveel plek....ik moet echt een grotere auto... een legertje mieren is op zoek naar de tuin...

Laaste restje afval wegwerpen. En dan zijn we nog op tijd om met het rhoonse veer naar de overkant te gaan want daar komt de LF 12 langs. We moeten wel weer oversteken bij puttershoek maar daar aangekomen blijkt de veerdienst pas om 12.30 te vertrekken...een Duits echtpaar staat ook te wachten en vinden de aanduiding -nicht grundlich- ze hebben gelijk...maar ja wie wil er nou echt vrijwillig naar puttershoek....

Omrijden dus via Dordrecht en Zwijndrecht...da's niet erg maar een fraaie route is het niet. Het lijkt niet erg op te schieten zo en tegen 11.30 drinken we koffie in een chauffeurs café tje op het industrieterrein...een houten chalet...Hoe dat hier komt...de geur van balletjes gehakt met pinda saus vermengt zich met een nare chemische  lucht van een opslagbedrijf er vlak achter...wegwezen..

Het is warm maar er staat een stijve bries... we fietsen veel tegen de noord oosten wind in...dat komt omdat de route zich slingerend door de biesbosch wringt die we via kop van t land met een 2e pontje hebben bereikt.

langzaam vorderen we via Werkendam met een grote lus via Sleeswijk naar woudrichem. We steken eerst nog -het steur- over met een mini pontje. Dan voor woudrichem nog eens over de afgedekte maas met een veredelde roeiboot. We fietsen langs slot loevestein...u weet wel...van die Hugo in die boekenkist...zo is deze blog ook nog educatief te noemen.....

We hebben er bijna 80 km opzitten ...normaal doe je met de auto er ongeveer  40 minuten over vanaf ons thuisadres... oefening van geduld...en onthaasten het is weer even wennen aan het vakantie tempo

We drinken op een terrasje in woudrichem een bastaard (..) lekker... en bellen in de tussentijd camping de hoge waard...ze hebben een plekje...

Het is wel heel mooi zo fietsen door de Brabantse biesbosch.  Via de poederooijensehoek passeren we de Wilhelmina sluis. Een monument geeft de plaats aan waar de Maas van de Waal werd gescheiden.vergeten een plaatje te schieten...

Op de camping aangekomen krijgen we een  idyllisch plekje aan de afgedekte Maas...

A een restje witte wijn eten in de kantine...we slaan de bingo vanavond even over ...douchen en dan wachten aan het water op de zonsondergang.

Wat hebben we geleerd  over de Maas? Je ziet hem soms een hele tijd niet... je kunt in DE Maasstad werken maar je kunt ook in HET Maasstad werken(..)...maar je kunt ook weer  in het Maasstad LIGGEN....

Er is nog Maasvlakte (1&2) en een Brielse Maas...