Waarheen Waarvoor....

21 juni 2018 - Oud-Beijerland, Nederland

Gaan jullie dit jaar weer fietsen?

Waar fietsen jullie dit keer heen? en ga je weer een blog bijhouden?

Deze vragen werden ons veel gesteld de afgelopen tijd… vooral nu de zomer dit jaar al vroeg leek begonnen met temperaturen die we nog kenden van onze vorige fietsavonturen naar Italië (2015) en Spanje (2017).

Toen bestemmingen met voor ons bijzondere inhoud en diepgang… tsja wat kun je daarna dan nog voor bestemming kiezen…Nou…. dat blijken er heel veel te zijn!

Lang hebben we de afgelopen winter gespeeld met de gedachte om naar Praag te zullen gaan fietsen… totdat Elly mij een artikeltje had laten lezen in een blad over de -internationale Maasfietsroute-

Speurend op internet werd een publicatie gelezen over de -Fietsroute van het jaar-verkiezing waarbij deze route -naast een aantal anderen- kanshebber leek op de titel. De winnende fietsroute werd uiteindelijk die in zweden de kattegattleden.se

Al lezende werd onze interesse voor de Maasroute steeds sterker gewekt… de gehele route is bewegwijzerd dus ; ontspannen navigeren (lezers van eerdere verslagen kennen mijn technisch inzicht en de GPS perikelen) we kunnen de route praktisch oppikken bij onze voordeur ; we wonen immers vlak aan de Oude Maas en ook wel eens lekker ; er hoeft deze route niet zo heel veel geklommen te worden.

Doel van de route is fietsen naar de bron van de Maas gelegen nabij Langres in de Franse Vogezen.

De route is in totaal ca.1000 km lang gerekend vanaf Hoek van Holland waar de rivier uiteindelijk uitmond in de Noordzee. Vanaf Maastricht is het dan nog een slordige 600 km zuidwaarts…

Het betekend voor ons dus dat we eerst een aantal dagen door Nederland fietsen (via LF12 en LF3), maar uit eerdere vakanties weten we dat dat absoluut geen straf is.

De Maas- hoe loopt ie dan ?

In Nederland ? nou ehhh…. gewoon… okay … kijk… Maastricht wist ik nog wel  te vinden en ik kon het op de kaartjes -stroomafwaarts- nog wel aardig volgen totdat de route bij Heusden ineens voor verwarring zorgt.

De LF3 steekt daar over van Maas naar de-Afgedamde Maas- …als je dat niet doet en gewoon rechtdoor gaat fiets je ineens langs de -Bergsche Maas- .…he?        Krijg nou wat…

De Bergsche Maas valt af… als je die stroomafwaarts volgt kom je via Biesbosch en Hollands diep uiteindelijk in het Haringvliet en even later in de Noordzee terecht….dat is op zich de juiste zee … maar hee.. we zouden toch langs de Maas?

Als je bij Heusden oversteekt naar de Afgedamde Maas zal het wel goedkomen…Ik volg het kaartje en zie …via Poederooijen, Andel en Woudrichem kom ik uit bij:    De Waal…..ik snap er geen reet van…ik heb ergens bij lessen Aardrijkskunde (100 jaar geleden op school ) vast niet goed opgelet of zo…met mijn vinger volg ik het kaartje…De Waal wordt dan ineens weer -Boven Merwede-…nou moe… dan          - Beneden Merwede- …dan bij Dordrecht aangekomen …keuzestress…linksaf op de kaart zie ik : Oude Maas…hee dat klinkt bekend volgen dus?…rechts aanhouden voor ’s Gravendeel (anders fiets je langs het Dordtse Kil...pff…) kom je vanzelf (min of meer) langs onze voordeur richting Spijkenisse waar de rivier uitmond In ?... Het Scheur… (gloeiende…)

Hadden we dan toch bij Dordrecht rechtsaf gemoeten?...even met de vinger terug naar die plaats en slaan we denkbeeldig af naar rechts…we fietsen dan langs         -de Noord-  bij Kinderdijk en Slikkerveer en komen uit bij een driesprong met rechts de Lek en links de Nieuwe Maas…hee …stroomafwaarts langs centrum Rotterdam de Willemsbrug, de Erasmusbrug en over de Benelux tunnel en komen dan uit in …..Het Scheur… Het Scheur wordt dan weer -Nieuwe waterweg-  nabij de Maeslantkering ... kortom de Maas mondt helemaal niet uit in de Noordzee ! …en …hoe komt Maassluis in godsnaam aan haar naam?… ze had dus gewoon Scheursluis moeten heten.

Fake river…very…very bad river…

Deze aardrijkskundige speurtocht heeft wel onze interesse gewekt in al die benamingen rondom de rivier de Maas.Ik heb bijvoorbeeld gewoond in Maassluis (eigenlijk scheursluis dus)

Ik werk al 42 jaar in de Maasstad, en fiets regelmatig door de Maastunnel (d.w.z. voor de renovatie ) en we wonen niet ver van de Binnen bedijkte Maas… dichtbij is ook West Maas , Maasdam….etc etc.

Benieuwd wat deze vakantie aan Maas wetenswaardigheden verder zal brengen.. nog een weekje dan gaan we van start!

1. Wil Vollering:
    21 juni 2018
    Dat gaat weer ern mooie tocht worden.
  2. Carla:
    21 juni 2018
    Ben benieuwd! Succes ermee maar weer!
  3. Joop:
    21 juni 2018
    Hallo lieve mensen, is een uitgeholde boomstam niet beter voor jullie? gewoon tegen de stroom in roeien en op een mooie dag ben je op de plaats van bestemming. By the way: ik vind het fantastisch dat jullie met z'n tweeën nog zulke avonturen aangaan. In gedachte peddel ik mee!
    Joop
  4. Arnold en Thea van Dinther:
    21 juni 2018
    Ja en wij wonen in West Maas en Waal , ga nog eens met je vinger langs de Maas ,zoek dan de Waal en kom je dan bij ons in de buurt uit, zou ik zeggen kom gewoon bij ons aan, heb je meteen een bed, bad (nou ja, douche !) en een maaltijd wat wil je nog meer !
  5. Elly en Jaap:
    22 juni 2018
    Een mooie manier om in Langres terecht te komen. Met de auto ben je er in een dag; maar dan mis je wel het onderweg-zijn-gebeuren.
    Wij wandelden in mei van Almeria naar Granada met de rugzak in 2 weken de 210 km. Voor terugtocht hebben we een week genomen met wat leuke uitstapjes en openbaar vervoer.( Met de Spaanse bus kun je die afstand in 2 uur afleggen).
    Graag vernemen we jullie tocht.
  6. Joke en Jan van Orsouw:
    22 juni 2018
    Leuk dat er weer een reis blog opgezet is. Toevallig had ik het er vorige week nog over met Elly!!
    De opzet is al weer hilarisch, wat een verwarring met al die zijtakken.... Maar jullie globetrotters komen daar vast wel uit. We wensen jullie een mooie fietstocht en kijken uit naar de verslagen. Wij gaan Praag bekijken, maar reizen met de trein!! Veilige reis en veel plezier! Liefs van Jan en mij.
  7. Fred van Gooswilligen:
    22 juni 2018
    leuk, zal mooie tocht worden, beetje korter dan de vorige, maar langzaam jullie verhaal vertellen/schrijven, anders gaat het te snel voorbij voor ons achterblijvers/lezers.
  8. Astrid en Kees:
    22 juni 2018
    We verheugen ons nu al op jullie avonturen en wensen jullie veel veilige en mooie kilometers toe!!
  9. Marja en Edward:
    23 juni 2018
    Leuk dat we jullie weer kunnen volgen met deze reis blog.
    Veel succes !!