naar het land van de grote witte wolk

27 januari 2019 - Oud-Beijerland, Nederland

Naar het land van de grote witte wolk….

Dit jaar geen fiets avontuur maar een reis op een heel ander moment in het jaar dan dat jullie van ons gewend zijn. We gaan op reis naar de andere kant van de aardbol in het werelddeel Oceanië.…New Zealand.

Elly heeft -van vaderskant- daar familie wonen.Dat zit zo ….

Vader Koos groeide op in een Delfts gezin  bestaande uit vader, moeder en 5 zonen.  Aan het eind van de jaren ‘50 vertrokken - kort na elkaar- maar liefst 3 zonen naar de nieuwe wereld … Henk, Piet en Bill. Alleen Koos  en Frans bleven in Nederland .

Alle zonen hebben een gezin gesticht en hebben kinderen en kleinkinderen. Dat Nieuw Zeeland vruchtbaar is is de afgelopen jaren wel gebleken uit de vele nichten en neven en aanhang die met regelmaat op verkenningstocht naar Europa zijn gekomen.

Elly is dus zogezegd van de warme kant van de Nieuw Zeelandse familie en ik ben van de koude kant… sommigen zeggen van de verkeerde kant maar tegen die opmerking maak ik bezwaar…

Van de vijf broers zijn er inmiddels 3 niet meer onder ons (Frans , Koos en Henk.) Piet en Bill zijn inmiddels op leeftijd maar -still going strong-.

Augustus 2018 hebben de broers Piet en Bill  in gezelschap van Helen (Piet’s dochter) nog eens de overtocht naar Nederland gewaagd, om toch vooral -nu het nog ging- hun geboorteplaats en de familie te bezoeken. Erg leuk was ook dat we de 88e verjaardag van Piet in de tuin van Ineke en Wil samen konden vieren.

Het was tijdens dit bezoek dat Elly en ik de knoop doorhakten om in Februari 2019 naar nieuw zeeland te gaan en niet in de laatste plaats doordat we van Piet een (financieel) steuntje in de rug aangeboden kregen. Super….

Februari 2019 leek toen nog zover weg maar nu is het dan toch bijna zover… De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier (ahum) daar zit een songtekst in (?)

afgelopen maanden hebben we veel informatie gezocht en gekregen over wat ons straks allemaal te wachten staat. Het gaf ook af en toe een beetje (keuze) stress want er waren veel dingen te regelen waar we niet veel ervaring mee hadden-hebben.

We zijn er uiteindelijk wel uitgekomen …. Zondag 3 februari  vertrekken we van Amsterdam naar Hong Kong waar we een paar dagen zullen blijven. We hopen daar wat mee te krijgen van het Chinees nieuwjaar ….Het jaar van het Varken (zwijn) dus jullie begrijpen dat ik me daar vast helemaal thuis zal voelen….

Daarna vliegen we naar Auckland waar we de 7e Februari hopen te arriveren. Vervolgens is een weekje familiebezoek ingeroosterd en aansluitend gaan we op camperreis en zullen noord en zuid eiland gaan verkennen en hopen onderweg hier en daar nog wat verdwaalde neven en nichten te bezoeken… halverwege Maart komen we dan weer terug en in de tussentijd passen buren, zoons en de wijkagent op ons huis

Voor wie interesse in ons reisverhaal heeft… stay tuned

1. Jan:
    27 januari 2019
    Mooie reis. Hier gaan jullie van genieten. Ank en ik zijn daar in 2005 geweest. Ik zeg weleens dat NZ alle klimaten die er zijn op de wereld daar voorkomen. Tropische stranden, regenwouden, gletsers en besneeuwde bergtoppen, florden als in Noorwegen en rokende naar rotte eieren stikken modderbronnen en geisers. Jullie kennende hebben jullie deze reis goed voorbereid. Als jullie willen hebben wij misschien toch nog wat highlights.
  2. Joop:
    27 januari 2019
    Fantastisch dat jullie dit gaan doen. In de sporen treden van de VOC! Dat is niet gering. Ik wens jullie veel zonnige dagen toe en Ik kijk uit naar jullie verslagen. Groeten, Joke en Joop Kortekaas
  3. Ria Pons:
    27 januari 2019
    Het grote avontuur gaat beginnen, wat heerlijk, maar ook spannend. Ik wens jullie een goede reis en natuurlijk veel plezier in Nieuw-Zeeland met de familie. Geniet van alles wat jullie gaan zien en meemaken. Groetjes, Ria
  4. Chris Terwiel:
    Hoi Elly en Marien,
    Wat een mooie reis hebben jullie in het verschiet. Dat wordt zeker genieten in meerdere opzichten. Ik zou heel graag jullie reisverslag willen volgen. Mag ik aansluiten? Groet, Chris
  5. Paula Terwiel:
    27 januari 2019
    Natuurlijk ga ik jullie weer volgen.
  6. Frans Willemse:
    Mooie vooruitzichten !
    Geniet ervan !
    Eén van onze beste vrienden toert sinds 30 december ook rond in Nieuw-Zeeland. Op 14 februari zijn ze terug in België; de kans is dus heel klein dat jullie hen tegen het lijf zullen lopen :-) !

Greet en Frans van B&B Simpel&Goe in Rijkevorsel
  7. Wil Vollering:
    28 januari 2019
    Super dat jullie naar Nieuw Zeeland gaan; een prachtig land met een bijzonder gevarieerde natuur. We gaan jullie volgen hoor.
  8. Fred van Gooswilligen:
    28 januari 2019
    Zo mooi, goed dat jullie het doen, ik ga jullie weer volgen (op papier) ik was er vorig jaar ook om deze tijd, mijn advies neem extra oren en ogen mee, je komt ze te kort, zo mooi is het daar, heel veel plezier
  9. JOKE EN HANS:
    28 januari 2019
    HALLO LIEVE BROER EN SCHOONZUS WIJ WENSEN JULLIE EEN HELE MOOIE REIS EN BLIJVEN JULLIE VOLGEN VIA MAIL
  10. Bill terwiel:
    28 januari 2019
    Looking forward to your arrival. Hopefully the current weather pattern will continue. Lots of sunshine, temperature in the high twenties. It's beautiful.
  11. Titia:
    29 januari 2019
    Geweldig vooruitzicht! Geniet ervan met z’n allen.
    Tip Marien; Noordelijk deel van het Zuidelijke eiland——-> Marlborough——>fantastische wijn 😋
  12. Matty Dekkers-Terwiel:
    29 januari 2019
    Prachtig Elly en Marien, geniet volop en ook heel veel lieve groeten aan alle familieleden in het land van de witte wolk! Ik lees graag jullie verhalen en zie de foto's tegemoet. Groeten, Matty
  13. Addie Lubrecht:
    29 januari 2019
    Zo, dat is even wat anders dan afzien op de fiets. Misschien een fietsje mee in de camper......Bij deze wens ik jullie veel reisplezier en geniet van de familie daar en pas maar op dat jullie op zoek naar verdwaalde neven en nichten niet zelf verdwalen !! Groetjes Addie
  14. Elly en Jaap:
    30 januari 2019
    Wat geweldig dat jullie dit ondernemen. Het lijkt ons een goede combinatie van familiebezoek en en een vakantie per camper. Weer eens wat anders dan fietsen en kamperen. Heel veel plezier toegewenst en we blijven jullie volgen.
  15. Arnold en Thea van Dinther:
    30 januari 2019
    Er staat jullie een geweldig mooie vakantie te wachten en die is jullie zo gegund! Wij zijn zo blij dat Monique en Peter deze reis ook hebben kunnen maken in zo'n prachtig land, geniet ervan. Wij gaan jullie weer volgen hoor !
  16. Titia:
    Marien en Elly,
    Dit moet een geweldige reis en ervaring gaan worden! Ook ik wens jullie een fantastische vakantie toe en zal jullie verhalen weer met plezier gaan lezen.
  17. Edward en Marja Stigter:
    1 februari 2019
    Bijna is het zover,jullie reis naar het verre Nieuw-Zeeland.
    Wij wensen jullie een mooie vakantie toe!!
    Als jullie bij Lake Wanaka(Zuidereiland) zijn,denk dan aan ons😊
  18. Bill terwiel:
    2 februari 2019
    Today is the big day, Travel safely Elly and Marien. See you at Auckland Airport, hopefully.
  19. Miranda:
    5 februari 2019
    Een hele fijne reis toegewenst! Ik lees jullie verhalen altijd met plezier!
    Groetjes Miranda
    (dochter Edward en Marja)