Arrived ....

8 februari 2019 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Weet niet wat er allemaal gebeurd is de afgelopen dagen maar het lijkt wel alsof we in een tijdmachine hebben gezeten. Het bijwerken van het blog heeft daardoor vertraging opgelopen .... Intussen save en sound aangekomen in Auckland.

Eerst nog even wat over Hong Kong... nadat we ons  in de hotelkamer op de 19 e etage konden opfrissen een flinke wandeling gemaakt langs de havenkant aan de Kennedy zijde van het Hong Kong eiland.... Er hangt een vochtige warmte en een permanente waas van smog en mist boven stad en haven.

Op het water een drukte van belang met soort van waterbus(sen) zoals we die ook in Rotterdam kennen...(die zijn vast hier gekocht)  de temperatuur ligt zo rond de 22/23 graden en af en toe piept de zon tussen de wolken door. We staren naar de enorme glinsterende wolkenkrabbers van kantoren maar ook appartementen. We verbazen ons over winkeltjes die eruitzien als een soort garages met een rolluik aan de straatzijde waarvan  de inhoud  van sommige winkels  er vanaf de straatzijde er ingegooid lijkt te zijn in hoogte oplopend naar achter. type winkel van malle pietje (voor de echte swiebertje kenners...mijn god ik wordt oud)

Op de queensroad rijden dubbeldekker trams die uit de tijd van comedy capers (andere klassieker) ze zijn er in allerlei keuren hoog en smal en rijden soms in optocht achter elkaar. we maken een ritje mee en betalen bij het uitstappen in een soort collectebus voor in de tram naast de bestuurder.

Dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar iets voor de lunch we willen naar een dimsum tentje van TIM HO WAN die ooit kennelijk een michelinster heeft verworven en toch betaalbaar is gebleven.... we zoeken via de metro onze weg en als we in het station rondstaren naar waar we in moeten stappen vraagt een aardige mevrouw in het engels  wat we zoeken... ze legt het ons uit maar zegt dat het standaard wachten voor de deur van dat restaurant op een plekje niet opweegt tegen een dichterbij gelegen restaurant voor locals die naar haar mening vergelijkbaar is... ze schrijft in chinese tekens de naam op onze plattegrond... na enig zoeken vinden we het en moeten naar binnen via entree en lift naar 2e etage in een flat. als de liftdeur open gaat zien we een grote zaal met kleine witte tegeltjes op de grond en tientallen tafels onder tl verlichting bevolkt door naar schatting 100 chinezen jong en oud. we worden naar achter in de zaal gedirigeerd en alle aanwezigen lijken ons aan te staren. er rijden RVS serveerkarretjes rond door chinese juffrouw jannies bestuurd. de bedoeling blijkt dat je zon juffie moet tackelen en de daarop staande stoommandjes  moet bekijken en snel het mandje van je keuze moet pakken voor een andere bezoeker je voor is. de mandjes zijn gevuld met allerlei stoomhappen waarvan we echt geen idee hebben wat het is. een van de rondlopende obers helpt ons een beetje door verschillende mandjes aan te bieden. We drinken er jasmijn thee bij...  even verderop worden we door moeder met zoon  minzaam gevolgd en ze hebben er duidelijk lol in dat we er zitten maar ook dat we stuntelen met de chopsticks. we eten best okay ook al zijn we soms bevreesd dat de dingen waar we in bijten ook terug zullen bijten.... dat valt mee.

voor minder dan 10 euro eten we samen een lunch....

Al dwalend na de lunch komen we terecht op de pier van de befaamde -the star ferry- die al sinds 1870 teruggaat in de geschiedenis en die per jaar zon 12 miljoen mensen overzetten van Hong Kong eiland  naar Kowloon kosten overtocht ca. 30 eurocent.... hele ritsen rood/witte taxi -tjes  scheuren schijnbaar doelloos achter elkaar aan door de straten.

We pakken een terrasje aan de overkant en na een paar slokken bier en wijn vallen onze ogen bijna dicht...we zijn dan ook bijna een etmaal wakker... de symphonie of lights een lichtshow / projectie op de wolkenkrabbers die je vanaf deze kant het best kunt zien van 20.00 uur gaan we dan ook niet wakker halen. uitgeput komen we terug in het hotel en rollen ons bed in na een glaasje wijn en vallen direct in slaap.

Volgende morgen al weer vroeg wakker. vlak bij het hotel scoren we in hetzelfde koffietentje van gisteren pain au chocolat en kop koffie waarna we ons via het uitgebreide metronet begeven naar -the peak- een uizichtpunt gebouwd op een berg helling met een fabuleus uitzicht bovenop de wolkenkrabbers. spectaculair we zijn daar gekomen met een knalrood bergtreintje en vonden de weg naar de entree vlot dankzij de toevallige ontmoeting met een chinese juffrouw die in de peak bleek te werken. ze loodst ons via een medewerkers poortje het gebouw in. We boffen want er staan nog niet zoveel mensen te wachten voor de kassa. (als we in de middag terugkomen staan er werkelijk honderden mensen in de rij...)

We genieten van het uitzicht bovenop het complex en na een uurtje vinden we het welletjes en besluiten de berg te voet af te dalen. lekker rustig onderweg en zowaar wat natuurschoon...opvallend is dat heel veel bomen op de hellingen met een label zijn genummerd...nooit zoiets gezien.

Vanavond is de eerste dag van het chinees nieuwjaar en zal er aan de kowloon zijde een parade zijn van allerlei praalwagens en dansgroepen. daar om gaan we weer vroeg met de starferry over want de voorspelling is dat er erg veel mensen op af zullen komen.

we vinden een plekje langs de route samen met 10 duizenden .... we staan  totaal zon 4 en half uur achter de hekken maken chinees spektakel mee inclusief drakendansers en diverse muziekgroepen  een unieke ervaring. voor we wortel schieten besluiten terug naar het hotel te gaan waar we verkrampt van het lange staan maar vlug in bed kruipen met een hoofd vol indrukken.

het verhaal van de aankomst  laat nog even op zich lui

20190205_03585720190205_05243620190204_07521320190204_07454420190204_072142

1. Wil Vollering:
    8 februari 2019
    Fabuleus om dit allemaal mee te maken in Hong Kong; op naar de volgende avonturen
  2. Wil:
    8 februari 2019
    Haha....Swiebertje, the Comedy Capers en juffrouw Jannie... Ik kan niet wachten tot Lucy Ball ook nog ten tonele verschijnt
  3. Heleen:
    8 februari 2019
    Geweldig, wat een ervaring!
  4. Maddy:
    8 februari 2019
    Dank jullie wel voor het mooie reisverslag van Hong Kong! Veel plezier verder in Nieuw-Zeeland.
  5. Jan en Joke van Orsouw:
    8 februari 2019
    Wat een prachtige start van jullie reis. En weer zó fantastisch verteld, dat het bijna voelt of ik mee kijk.
    Kijken uit naar de avonturen in NZ. Veel plezier!!!
  6. Arnold en Thea van Dinther:
    8 februari 2019
    Zo zie je nog eens wat van de wereld hé, geef je ogen goed de kost en geniet !
  7. Titia:
    8 februari 2019
    Wat een geweldige ervaring was dat dis Hong Kong!!! Dat verhaal vh restaurantje, ik kan mij zulke taferelen ook nog herinneren van daar en Japan. Geen idee wat je nou at😬 gewoon wat aanwijzen op een kaart en eten maar, haha.
    En wat gaaf dat jullie het Chinese nieuwjaar daar hebben meegemaakt👍🏻 Nu veel plezier in Nieuw Zeeland.
  8. Elly en Jaap:
    8 februari 2019
    Leuk zo'n stop inHonkong. Wij waren er heel kort op doorreis naar China. We kijken uit naar jullie rondreis in Nieuw Zeeland. Ik geniet van de leuke stijl van de verhalen.
  9. Jan en Petra:
    8 februari 2019
    Heel veel plezier. Leuk om jullie reisverhaal te lezen .... Jullie maken weer veel mee. Genieten dus. Tot het volgende bericht. Groetjes Jan en Petra
  10. Joop:
    9 februari 2019
    Tis wel heel wat anders dan de verhalen over regen en tegenwind zoals die vorig jaar waren te lezen. Ik vind het erg leuk. Het eten met chopsticks gaat je anders goed af! mijn complimenten. Groeten, Joop Kortekaas
  11. Renée Gerretse:
    10 februari 2019
    Wat leuk om ‘lezenderwijs’ met jullie mee te reizen! Verheug me al op het volgende verslag!
  12. Fred van Gooswilligen:
    11 februari 2019
    Geweldig verhaal weer, wat ik wil zeggen staat hier boven al, veel plezier verder