Blauw

4 maart 2019 - Arrowtown, Nieuw-Zeeland

Als ik de afgelopen dagen in een kleur zou moeten vatten koos ik blauw. Niet van dat fletse blauw nee blauw als in azuurblauw of hemelsblauw.... diepblauw kan ook of ijsblauw.... zeg maar gerust alle tinten blauw die er zijn...de oceaan cq tasmanzee.... de lucht...de meren... de rivieren het is ongekend hoeveel soorten blauw ze hier hebben.... ook blauw van de kou...snachts hoog in de bergen... vanmorgen gaf de temp. meter 6 graden aan om 07.45 uur.... brr

We zijn de afgelopen dagen de westkust afgezakt via hokitika waar elly een merinowollen shirtje scoorde ...en Ross waar we in het zand van het Tasman strand geschreven hebben naar frans jozef en fox glacier.... fox bleek niet te belopen/bekijken van dichtbij ivm een landslide eerder dit seizoen... 16 maart gaat het weer open... wij kwamen daarachter via de hardway toen we op weg naar de gletsjer tot aan de hangbrug geen aanduidingen over afsluiting waren tegengekomen.... anderhalf uur op en neer zonder glimps van...

Toch maar naar frans jozef gereden en alsnog daar een wandeling gemaakt 5 kwartier heen en 5 kwartier terug. Ondertussen vliegen constant helicopters af en aan om touristen naar de gletsjer te brengen... a een bedrag van 450 dollar pp... kassa!... je betaald je blauw... ( hee...)

De verleiding is groot maar we zien daar toch maar vanaf... 40 minuten zijn vluchtig... wij maken liever een strandwandeling de volgende dag een aantal km' s voor Haast... op een informatiebord staat dat je hier hektor dolfijnen kunt zien....herkenbaar aan hun rugvin die wel iets wegheeft van een oor van mickey mouse....

We kijken op van het bord en zien heel walt disney aan ons voorbij trekken...we tellen tientallen "oren" maar fotograferen blijft lastig... ongelofelijk dit zo aan je voorbij te zien trekken...

We stoppen die dag op een DOC camping aan het "pleasant flat"  ergens een tiental km voor makarora.... het is een camping waar je zelf et verschuldigde campinggeld in een bus moet gooien...de boswachter haalt het smorgens op.... we hebben een adembenemend uitzicht op een besneeuwde berg waarvan we even de naam kwijt zijn.(mt hooker).... in de ochtend is ie deels in nevelen gehuld en we proberen hem in fotos de vangen... valt niet mee..

Vanmorgen na een rap ontbijt vertrokken want het is kkkkkkoud.... we komen echter niet ver want na een paar km zijn daar achtereenvolgens waterval 1....waterval 2....blue pools... uitzichtpunt...nog een uitzichtpunt...alweer een uitzichtpunt.. een prachtig meer (wanaka)....nog een meer (lake hawea) ..... een punt waar je beide meten tegelijk kunt zien...enz enz...

Ik geloof dat we vandaag een keer of 15 zijn gestopt uitgestapt gewandeld etc ... rijden zo van feestje naar feestje... wat een schoonheid in optima forma...

Het is al tegen 14.30 als we boodschappen doen in Wanaka... eten een zelfgemmakte kipsandwich  aan het meer...je moet beide boterhammen wel goed vastklemmen anders waait je kip ertussenuit....wat een wind...

Eind van de middag op advies van een echtpaar die we eerder ontmoet hebben in Arrowtown camping gezocht...even voor Queenstown...minder toeristico... bij de receptie boeken we later  een excursie naar Doubtfullsound voor donderdag.... we rijden morgen richting manipouri en zoeken daar een camping...

Jullie zijn weer bij.... mijn vinger is nu ook blauw...van het typen.

20190304_12435520190304_11140920190303_20420120190304_08440620190302_16520820190302_16121720190302_12581520190302_10250320190302_101308

1. Joop:
    4 maart 2019
    Wat een weelde dat jullie dit allemaal mogen en kunnen beleven!. Jullie zijn echte zondags kinderen! Geniet er nog effe van.
    Groeten, Joke en Joop
  2. Paula Terwiel:
    4 maart 2019
    Wat zijn er veel kleuren blauw,prachtig.ik moet wel lachen om jou,met 6gr boven nul vind je het koud. Het is hier s’morgens onder of rond het vriespunt en daarna loopt het op tot 20 gr boven nul. Deze week is het weer herfst.Geniet nog veel van de laatste 14 dagen. Groetjes,Paula
  3. Jan en Petra:
    Wat een mooie foto's weer. Prachtige reis ! Groetjes Jan en Petra
  4. Renée Gerretse:
    4 maart 2019
    Wat een leuk verslag weer. Prachtige foto’s van 50 shades of blue!
  5. Jan en Joke van Orsouw:
    Hello globetrotters..... Heerlijk om weer even weg te dromen in dit mooie reisverslag en de prachtige foto's te bewonderen! Nou het mooie avontuur duurt nog 2 weken, geniet ervan. Benieuwd of jullie eigenlijk nog wel terug willen haha? Groetjes Jan en Joke
  6. Bill terwiel:
    6 maart 2019
    Every installment seems better than the previous one. Wish you guys could stay longer. Makes us appreciate this country again.
  7. JOKE EN HANS:
    Leuk, mooi, prachtig, indrukwekkend zelfs overweldigend, wat een schoonheid heeft deze wereld ons te bieden! Geweldig ook dat jullie dit allemaal in levende lijve mogen aanschouwen!
    Geniet van al deze indrukken en wij genieten met jullie mee.
  8. Peter Terwiel:
    7 maart 2019
    Copy what Bill just said
  9. Ria Pons:
    8 maart 2019
    Geweldig, wat een mooie natuur!