Gewonde stad

16 maart 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Toen we onze vakantie planden wisten we waar we zouden eindigen...christchurch... een stad op het zuidereiland die wij slechts kenden van de berichten van jaren geleden (2011) en waar - zo wisten we - destijds een aardbeving had plaatsgevonden waarbij maar liefst 185 slachtoffers vielen.

Wat stel je je daar bij voor als je nog nooit in zo'n gebied (stad) bent geweest...wij kennen in nederland slechts berichten over bevingen in groningen tgv aardgaswinning en dan gaat het meestal nog over iets oerhollands :... wie gaat dat betalen?... geen slachtoffers en "slechts" scheuren in de muur.....

Toen we nadat we van mount cook waren gekomen en een paar nachtjes in akaroa hadden doorgebracht ( idyllisch schiereiland ) was christchurch dus onze eindbestemming. Een laatste keer verkassen van camping bracht ons tot op een paar km van het stadscentrum.

De bazin van de camping heeft ons de weg naar het centrum uitgetekend op de kaart ...het is per slot van rekening regenachtig dus niet echt lekker voor een strandwandeling...ergens rond het grote Hagley park is voldoende parkeergelegenheid  vertelde ze en ik kies dan ook een willekeurige straatnaam in google maps rond het park ....het is harper avenue geworden... hemelsbreed ca 350 meter van de plek des onheils van later die dag.

Christchurch is als we er rond gaan lopen voor ons een stad zonder " ziel" ... niet gek als we later in een toeristen trammetje horen dat ca. 80% van de historische gebouwen is verdwenen na de earthquake... het aantal parkeer terreinen en bouwplaatsen staan model voor de plaatsen waar die hebben gestaan...

In de stad komen voor de deels ingestorte kathedraal jongeren bijeen veelal in schooluniformen om te protesteren tegen de laksheid van de volwassenen/mensheid iets te doen tegen de global warming... there is no welfare on a dead planet ...is een van de leuzen op een spandoek.. ze hebben gelijk.

Al kort nadat de betogers voor de kathedraal zijn aangekomen vertrekken tot mijn verbazing grote groepen alweer na zon dik uur... ook is het erg rustig in de stad en lijkt het wel of iedereen om 15.30 uur klaar is...minder verkeer minder mensen minder trams... het waarom blijkt pas later als we terug zijn op de camping en ik op de nos site lees dat er een drama heeft plaatsgevonden bij twee moskeeën hier... gesproken werd over 30 ...41 en later 49 doden.

Zaterdag de camper ingeleverd bij apollo. Slechts paar honderd meter van onze camping...gaat lekker vlot.

Dan met taxi naar het hotel waar we te vroeg zijn om in te checken. We gaan op zoek naar koffie en ook nu is het  merkwaardig stil in de stad. Veel winkels zijn dicht. We lopen bij toeval langs het hoofdbureau van politie waar een meute pers en camera mensen rondhangen.... helicopters cirkelen rond

Opnieuw is christchurch een gewonde stad....het wordt tijd om naar huis te gaan.

IMG-20190316-WA0001

R20190316_13061420190316_12534820190315_14091720190315_15270520190315_15312220190315_15120220190315_12034320190316_121820

1. Astrid en Kees:
    16 maart 2019
    De reisverhalen met de fotoboeken van Kim ernaast nog eens gelezen. Wat een herkenning dan, alleen had ze, gezien de foto's, mooier weer.
    Triest dat jullie op de laatste dag, na zo'n prachtige reis, weer terug gezet worden in de werkelijkheid waar nare dingen gebeuren en zo dichtbij. Er is maar weinig nodig om van de hemel in de hel te raken.... Gelukkig dat jullie okay zijn. We zien er naar uit om alles nog eens mee te beleven aan de hand van, naar we aan mogen nemen, een fotoboek of foto-presentatie. Bedankt dat we weer mee mochten genieten van jullie reisverhalen. Groetjes Astrid en Kees
  2. Jan en Joke van Orsouw:
    16 maart 2019
    Hoi Marien en Elly, nou … dan is daar toch het einde inzicht van jullie bijzonder mooie vakantie.
    We hebben genoten van jullie blogs en zullen dat ook wel een beetje missen. Jammer dat de laatste stop, met wat er gebeurd is, een beetje treurig einde is van jullie reis. Nogmaals wensen we jullie een veilige reis naar huis. Tot gauw xx
  3. Fred van Gooswilligen:
    16 maart 2019
    Op afstand genoten, van jullie vakantie, en de bijbehorende verhalen en foto's, wat een mooie belevenis weer, en wat een naar einde van de vakantie, veilige reis terug, en ik zie jullie wel bij Wil en Ineke
  4. Arnold en Thea van Dinther:
    17 maart 2019
    Wat een naar einde van een prachtige vakantie ! Hoe erg ook laat de mooie herinneringen de boventoon voeren ! Wij wensen jullie een veilige thuisreis en denken morgen aan Monique !
    Lieve groeten van ons XX