Beestenboel

28 februari 2019 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Als we wakker zijn geworden schijnt de zon de camper binnen... de regenwolken van gisteren zijn verdwenen... het ziet er ineens anders uit. De campingjuf had ons gisteren nog gezegd dat je hier bloot mag zijn op het strand en in het zwembadgebied... gisteren was het echt te koud en ja nu....moeten we echt weg.

Je bent nooit te oud om te leren en de les van vandaag is oa goed na te denken over de gekozen route... ivm weer van gisteren de whalewatch in kaikoura uitgesteld tot dinsdag...ons plan om naar abel tasman national park te gaan kwam daardoor in het gedrang... ipv richting kaikoura te gaan toch richting nelson gereden...in feite 300km om niet... (ik ben een beetje dom(..)

Enfin er zit niet anders op dan nu toch die kiwimeters te maken. Nu het mooi weer is is het geen straf de route te moeten rijden. Terug bij havelock kiezen we voor de route via blenheim. Hoge bergen die geel zijn van de droogte... beneden de wijnbouw van de marlborough.... tjonge ze kunnen er hier ook wat van zeg... ene wijnhuis na de andere.  Er staat een enorme wind en ons calimero campertje wordt heen en weer geslingerd ...ik heb echt 2 handen aan het stuur nodig.

Eind van de middag in kaikoura aangekomen en naar het whalewatch kantoor gereden om te vragen voor welke afvaart we gepland staan.... les 2 van vandaag : goed kijken wat je besteld.... blinkt dat we niet hebben gereserveerd voor morgen maar onszelf een kadobon te hebben aangeschaft ( ben dus niet een beetje dom)

De juf van de whalewatch zegt dat morgen alles al vol zit (@#$%) woensdag kunnen we mee... afvaart van 07.45 uur.... pfff voelt alsof we dagen hebben verloren.... les 3 van vandaag : niet alles is zo slecht als het lijkt...( maar dat blijkt volgende dag pas)

We vinden een plekje op de camping dat meer wegheeft van een parkeervak. We blijven noodgedwongen 2 nachtjes de campingbaas belooft voor morgen een beter plekje. We kopen in het stadje een take away indian tiki massala ... rijden onze camper naar de boulevard stallen tafel stoeltjes en borden en glazen uit en dineren met uitzicht op de pacific ocean... wauwwww

We verbazen ons over de folder vd camping waarop een camper staat met op de achtergrond wit besneeuwde bergen...we lachen erom in ons parkeervak en schamperen dat eea gefotoshopt is...totdat we de volgende dag wakker worden en de wolken zijn opgetrokken en we idd een prachtige bergketen zien bedekt met poedersuiker...tis echt!

We maken wel 10 tallen fotos deze dag van de bergen. We besluiten het schiereiland te voet te verkennen...er zou een zeehondenkolonie voor de kust zijn.het is nog best een flinke wandeling met aan het einde een klauterpartij over de scherpe rotsen maar ze zijn er echt!...

Moeders met kinderen liggen te bakken in de zon... af en toe roepen de jongen hun moeders en die hebben af en toe wat te stellen met hun buurvrouwen waarbij flink wordt uitgehaald naar elkaar.we eten onze lunch tussen de zeehonden. hoezo verloren dag: Topdag!

Woensdagmorgen is het dan eindelijk zover... we gaan op walvisjacht (fotografisch) ... de juf bij de kassa verteld ons met ernstig gezicht dat de kapiteins hebben laten weten dat er ernstige kans op zeeziekte is ivm harde wind van de afgelopen dagen en de enorme swel... voor 19 dollar kan je tegen zeeziekte pilletjes kopen... ooit toen ik 14 was dagje wezen zeevissen met mn pa... hele dag ziek in een reddingvlot gelegen... dus toch maar pilletjes gekocht...

Eenmaal aan boord van het whalewatch schip schommelt het lekker maar of- de pilletjes doen het goed of- we hebben zeebenen ontwikkeld... de spanning wordt door de crew opgevoerd of het allemaal wel zal gaan lukken.... maar het komt goed... we spotten maar liefst 2 walvissen (spermwhales oftewel potvissen)  een onwaarschijnlijke encounter met een enorm levend wezen ter groote van een 40 ft container midden op de pacific ocean... zij drijft aan de oppervlakte en spuit adem met water uit als een stoomtrein.... je ziet alleen de enorme rug en pas als ze aanstalten maakt om te duiken geeft de crew een seintje cameras klaar te houden...hoogtepunt is de duik die ze maakt waarbij alleen de staartvin nog naar ons lijkt te zwaaien...tel daarbij op de diepblauwe zee, de zon en de wit besneeuwde bertoppen op de achtergrond en dan weet je dat het niet fraaier kan worden.....

45 min later ontdekken we whale nr 2 en het ritueel herhaald zich... onwerkelijk dat op 25 meter afstand zo'n enorm zeedier zich werkelijk van ons bevind... niet goed te bevatten...

De beestenbende is compleet als op de terugweg diverse soorten dolfijnen met ons meezwemmen rond de boot capriolen uithalen of verstoppertje spelen als je net een foto wilt schieten...

Na 2 en half uur is het sprookje voorbij en staan we weer aan de wal...

We rijden met de camper dwars over het zuidereiland richting westkust... dat blijkt wel wat ver ... de zeeziektepilletjes dwingen ons te stoppen en we slapen een 45 minuten achterin... daarna gaat het beter en brengen we de nacht door in reefton een oud goudzoekersstadje als kwam het zo uit een wildwestfilm.... je verwacht dat een cowboy zn paard bij de supermarkt parkeert...

Volgende morgen gesprekje met Leo... hij heeft alles verkocht en leeft nu met vrouw in een motorhome van 14 ! Meter lang...incl zijwaartse uitschuifdelen... trots laat hij ons het gevaarte van binnen zien... heel amerikaans grote keuken schouw met haard badkamer etc etc.  Amazing. ..

Dan op naar westport en punakaiki we willen de pancakes rocks zien en de blowholes... tis nog geen hoogwater maar tis wel opkomend dus spektakel genoeg.....de enorme golven die hier op de rotsen slaan en tussen de spelonken worsen opgestuwd is facinerend on naar te kijken....

Na een uurtje of wat nemen we afscheid en dan volgt een fantastische rit met uitzichten langs de kust. In greymouth vinden we een super camping met een mooie plek... tien grote passen van de Tasmanzee vandaan...na het eten drinken we koffie op het strand en wachten op de zonsondergang...we willen hier nooit meer weg