Tangeriro & Forgotten (wallet) highway

21 februari 2019 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Hoi volgers... eerst even de kijkerspost behandelen:

@ bill ... almost overcome the birdflew just minor hickups every now and again (goes for us both) how is yours?

@ chris .... de reuk was inderdaad tamelijk overheersend... voor de thuisblijvers die toch een beetje willen mee ervaren : neem een kamer met oud behang...huur een stoomapparaat voeg aan het waterreservoir een borrelglas ammonia toe sluit de kamerdeur en laat even flink inwerken op het papier...open dan de kamerdeur na 10  minuten en voila...je waant je in roterua...

@ Frans .... foto was niet van een reuzespiegelei maar van een meer gevuld met zwavelhoudend water uit een kratermeer. NB: Wij hebben niet geproefd...

Van het taupo meer verkassen we richting national park omdat harry terwiel de dinsdag pas zal aankomen. Doel van de ontmoeting is het gezamenlijk lopen van de Tangariro crossing - een van de zgn great walks van Nz- deze variant is in een dag te lopen.

We koersen op het plaatsje Ohakune aan iets ten zuidoosten van national park. Onderweg zien we een paar enorme vulkanen opdoemen met onuitspreekbare namen  zoals : mount Ruapehu (2796 meter)  en mount Ngauruhoe 2290 meter (doemberg uit the lord of the rings) . Het is ontzettend helder en we drinken koffie ergens langs de weg met zicht op de rustende reuzen. Ook maken we onderweg fotos van de prachtige pluimen van planten waarvan we naam even niet voorhanden hebben die goudgeel in de wind wapperen.

We raken niet uit ge ohht en ahht...

De volgende dag 19e feb rijden we naar national park en verkennen het skidorp bovenaan de vulkaan...men is bezig met aanleggen van nieuwe kabelbaan met gondels....We lunchen op de parkeer plaats.

Na de lunch zakken we weer af naar het dorp van hier zijn diverse wandelingen te ondernemen ...we zien een wandeling van zo' n 2 uur naar Taranaki falls wel zitten...dus spulletjes in de rugzak en gaan. Het is een groot feest en de prachtige wandeling is beloond met zicht op de fraaie waterval. Daarna even een drankje scoren op een terras...in de bar van het hotel speelt muziek van de dire straits...dichter bij de hemel kan ik niet komen.... nou ja... het grote glas koel bier helpt daarbij wel enigszins....

Daarna naar de skilodge in de mckenzie straat nr 27 waar we de maaltijd bereiden in afwachting van de komst van harry.

Campings in Nz : oud volgers weten dat we nogal eens wat te klagen hadden over europese campings en hun staat van onderhoud... welnu ( we hadden wel eens wat gehoord van familie) de kiwis doen het voortreffelijk. Schone toiletten...bbq plaatsen met gereedschap blinkend schoon... in de douchecabine gaan verwarmingslampen branden op het moment dat je je broek laat zakken ...(hoe ze dat weten te koppelen)

Het is erg leuk harry weer te zien hij heeft wel dik 3 uur gereden om hier bij bij ons te zijn.hij heeft de shuttle geregeld voor morgenochtend 0700 uur dus na een paar drankjes gaan we allen in bed. De skilodge is eenvoudig maar gezellig.

Om 6 uur gast de wekker...rap ontbijt en op naar de halte van de shuttlebus. In een goede 45 minuten zijn we op her afzetpunt en gaat het avontuur beginnen...voor ons en nog honderden anderen want het is een drukte van belang...de tocht is circa 19 km lang en gaat deels over de verschillende kammen en kraters van mt Tongariro.

Het is echt een belevenis dit mee te maken ook al is het druk. We zien de Red Crater en de diverse gekleurde meren.na een flinke klim... daarna een steile afdaling over rotsige zanderige ondergrond...het is werkelijk fantastisch.

Moe komen we om 16.15 aan op het pick up point... eindeloze trappen naar beneden hebben ons hier gebracht... terug in de lodge tijd voor een koud (ginger) biertje of twee....

Na een stevige burger in het naastgelegen hotel gaan we op tijd naar bed om de beentjes rust te geven...ik slaap al voor ik de lakens raak.

Donderdag vandaag volgende hoogtepunt gast van start...we gaan richting new plymouth via de forgotten highway... we volgen harry die in zn grote 4wd toyota rijdt... het is een prachtige weg met eindeloos veel bochten ..we drinken koffie in Taumarunui bij een thais restaurant...na de koffie wandelen we even naar de public toilets ( ook schoon) en vertrekken dan weer voor het vervolg  ...de lunchsstop is gepland in de zelfstandige staat Whangamomona ( ik spreek heet uit zoals de muppets doen: ...manamana...

Op weg na een km of 70 (!) Bochtjes en 5 kwartier later . ..kom ik tot ontdekkking dat ik al mn waarde papieren paspoort en creditcards heb laten hangen aan mn stoel inTaumarunui  (oeps...)

Kluns...het  lijkt harry het beste de camper achter te laten en met de 4wd terug te gaan omdat we hier geen telefonisch bereik hebben en dus niet kunnen vragen of mn spulletjes daar zijn. Enfin 70 km terug ..spulletjes terecht... ik een schuldcomplex... en weer 5 kwartier later bij de camper terug. .. we troosten ons met de gedachte dat we de enige Nederlanders zijn die de forgotten highway 3  keer op dezelfde dag hebben gezien... harry heeft een onverwoestbaar humeur....

Als troost een drankje in het hotel in Manamana (..) waar we voor 2 dollar each een stempel in ons paspoort krijgen

Dan rap door naar Alison in New Plymouth die ons een heerlijke maaltijd voorzet...dan nog even een korte wandeling en bij terugkomst onze reisplannen voor het zuider eiland doorgenomen... dan  verhaaltje maken en dan lekker slapen

20190219_23133920190220_00234420190219_20271720190219_01022920190219_03532720190218_012300

1. Wil Vollering:
    21 februari 2019
    Jullie moeten je kleren maar niet wassen hoor, want dan blijft de geur hangen van de vulkanen en kan je je blijven wanen in Nieuw Zeelandse sferen. Overigens gelukkig dat je de waardevolle spullen weer terug hebt. Gaat het links rijden nog steeds goed en hebben jullie al een schapenboerderij bezocht.
  2. Paula Terwiel:
    Zo’n natuur zie je hier niet en dan nog zo mooi gefotografeerd.
    En maar genieten,groetjes,Paula
  3. Maddy:
    22 februari 2019
    Wat is het daar mooi zeg! Gelukkig heb je de papieren weer teruggevonden.....groeten uit Schotland waar we zijn voor een kort familiebezoek...Maddy, Dirk en Pim
  4. Fred van Gooswilligen:
    Geweldig verhaal weer, mooi dat wanneer je je reactie plaats, gelijk even op de kaart hieronder, jullie *huidige locatie* kan zien, en waar jullie al zijn geweest, Laat de fietsen maar staan, zei men tegen ons, maar er zitten geen sloten op zei ik nog, hoeft hier niet in NZ, en geloof het of niet, ze stonden er gewoon nog de andere ochtend. veel plezier verder
  5. Bill terwiel:
    23 februari 2019
    Well, it looks as though you two are really enjoying yourselves. Just make the most of it while you can. And thank you for those wonderful photos. Reminds me of the time I spent in the centre of the North Island years ago. Hope the summer weather will hold for the remainder of your holiday. You were lucky, in Auckland, summer's end seems to be getting closer. Stay safe and enjoy yourselves.
    PS: I hope the online translation service wont this time mangle up what I have actually written.