Altijd wat

30 juni 2017 - Burgos, Spanje

De afgelopen weken hebben we veel door agrarisch gebied gereden...akkerbouw wijnbouw wijnbouw etc...zoals alle boeren klagen de ook de spaanse boeren over droogte hotte etc. Misschoen zijn we besmet geraakt maar pelgrims doen dat ook.

Was het eerst teveel regen...toen teveel wind....toen te warm...en nu te koud...bovendien zijn de heuvels te steil...kortom het gaat lekker....

Ban maneru zijn we nasr logrono gefietst...nou ja we hebben onze weg erheen moeten knokken het is frisser en er zijn een onvoorspelbare windstoten tot 47 km per uur....dat betekend in praktische zin dat we elke meter moeten trappen en niets cadeau krijgen...bovendien levert eea soms best wel tricky situaties op met langsrazend verkeer en het wild rukken van de wind aan de stuurtassen.

Het was een feest van herkenning door estella te fietsen en plekken te zien die we 10 jaar velefen ook bezochten...zo ligt het christusbeeld nog steefs in zn glazen kist in de kathedraal...variant op doornroosje (..)

Wat verde wel fantastisch is zijn de vergezichten in het buitengebied.... we kunnen enorme regenbuien zien die zich gelukkig elders boven het landschap ontladen...in estella nog even de decathlon bezocht om wat shirtjes te kopen...

In logrono in de muncipal herberg gaan slapen...jeetje ja zo was het...denk wel 100 man in de herberg...papieren llaken mee en bednummers.... gelukkig rustige zaal...
Veel jongelui aanwezig.. (maar duits dus gedisciplineerd..)

O ja natuurlijk langs boxegs Irache gereden om een gratis wijtje iit de muur te halen...hadden we nog tegoed van 2007...men schenkt 100 liter per dag gratis uit voor de pelgrims..naar eeuwenoud gebruik (van nabijgelegen klooster)

Dobderdag van logrono naar belorado 87 km...eigenlijk te veel..laten we zeggen door onhandige communicatie ofzo...
De wind spet ons enorm parten we hebben heel veel geklommen en ook dalen gaat vrijwel niet zonder meetrappen.
We komen niet verder dan 9 km per uur....dan duurt het lNg voordat ne een blaadje kan omslaan van het route boekje...

Eindelijk in santa domingo de la calzada
Aangekomen...deze keer bezichtigen we de kathedraal wel....onvoorstelbaar dat men in het verleden zoveel tijd heeft gewijd aan de kerken...dan moet je wel erg gelovig zijn om met zoveel devotie zulke kunstzinnige zaken te creëren.

Ondanls dat het al tegen vijfen loopt fietsen we nog dertig km verder naar belorado waar we een hotelletje nemen..kan geen pap meer zeggen....

Vandaag van belorado naar burgos..het t is slechts 9 graden als we vertrekken...brrr we fietden vandaag verder in regenjacks tegen wind en koude....ook nu is het niet erg vlak
We komen tegen vieren in burgos aan en zoeken de herberg waar we 10 jaar geleden sliepen...die blijkt zoals we later horen opgeheven...er is in het centrum een hele nieuwe gekkmen.we bezoeken de kathedraal begin vd avond als we met de bus naar het centrum gaan vanaf ons hotelletje. In een drukke superspaanse tapasbar gegeten.. heel leuk...voor de kathedraal volksmuziek en veel gecastan jetter (..)

@ sander...is voor ons zeker geen gesneden koek...wij vinden het ook bijzonder...