lekker in como gelegen

1 augustus 2015 - Urgnano, Italië

In het comomeer dan he wel te verstaan. Alhoewel elly zegt dat het het lago di lecco was. In dat geval was het dus lecco in como ... enfin... na chiavenna prachtige tocht veelal dalen langs de diverse lago' s nooit beseft dat die meren zo enorm groot waren. Voor ons dus echt even Italië voor dummy's... dat blikkt eens te meer als we in een klein dorpje even het centrum inrijden op zoek naar een bakker...de enige persoon die zich buiten waagt is een meneer met een wit t shirt kennelijk op weg naar de lokale (koffie) bar in mijn allerbeste italiaans (ahum) vraag ik naar -pane- ja is goed zegt hij zo begrijp ik en wijst over zn schouder...trentie minuti... ijkt bij even later de lokale pizza bakker te zijn...in de vrees dat bij ons om 10 uur smorgens een pizza aan wil smeren put ik me uit om te zeggen datwe geen pizza willen maar brood...BROOD....Brodo ....sandwich. .. hij wordt zichtbaar ongeduldig en maant me 10 minuten geduldig te zijn...10 minuten later verlaten we bakker en houtoven met 2 heerlijk versgebakken platte broodjes ( 2 euro) hangend aan de bagagedrager dampen ze nog uit......

na een poosje kome we door een dorpje en daar is zowaar een (echte) bakker die verkoopt ons brood melk kaas en 2 ongelooflijk lekker uitziende stukken pizza verdura ( of is het vendura) nou ja verschil proeven we toch niet... de bakkersvrouw wil alles weten over fiets herkomst en bestemming ook de bietsbeer roept weer vragen op maar zo goed is ons italiaans nou ook weer niet
... nadat we knze halve liters melk voor de winkel hebben opgedronken
Geven we haar maar lns contact kaartje... benieuwd of ze ooit zal reageren.

De pizza stukken worden aan begin van como meer als lunch genuttigd. Platte broodjes blijven nog even hangen.we kijken echt onze ogen uit naar het natuurschoon van bergen en meren en voelen ons bevoorrecht.

na een km of 50 staan we voor een oversteek met de veerboot van varenna naar ballagio wachtend op de pont zijn 2 Nederlandse kinderen dol enthousiast over knze beer en fietsen. ..ze willen even op het zadel en de beer wordt gezoend (...)

Met wapperende manen (van elly) en wapperende buff ( marien.. hmm) staan we op de voorplecht van de veerpont ( hoor ik daar de tune van de titanic film op de achtergrond? ) op de pont krijgt elly nog een leuke donatie toegestopt van dappere splugenpas beklimmers maikel en nienke uit leiden die we de dag ervoor hadden gezien in thusis.

Na aankomst van de pont volgt nog een venijnige klim en dan dalen we een km of 12 verder af naar Onno. Een piepkliene camping pal aan het lago di lecco. We zwemmen borrelen en eten later op het terras heerlijke pasta con salmone... heerlijke zwoele zomeravond waar we tot laat genieten van prachtige uitzicht en lekker wijntje....zucht....regent het nog bij jullie? ;-)

1. Arnold en Thea van Dinther:
    2 augustus 2015
    Wij hebben hier niet de prachtige natuur waar jullie van genieten, we hebben wel heerlijk weer, dus daar genieten wij weer van en van jullie reisverhalen, geweldig !!
    Goede reis en op naar Rome XXX