Treinen Trainen en Onderhoud

2 juli 2015 - Oud-Beijerland, Nederland

De kilometerstand op onze tellers geeft aan dat we voor onze grote tocht eerst nog een keertje terug moeten naar Dronten om alle moertjes boutjes en naafjes af te (laten) stellen en vast te draaien. Ook gaat er nog wat gepuzzeld worden aan de stand van het stuur van Elly dr fiets want ze blijft last houden van tintelende handen tijdens het fietsen.

Via –vrienden op de fiets- een overnachting geregeld waarbij ons te verstaan is gegeven dat als we een beetje op tijd zijn we nog kunnen aanschuiven bij de bbq (!)

We fietsen via Spijkenisse omdat bij schoonzus en zwager (voor ons wat onverwacht) familie uit Nieuw Zealand is neergestreken: Clair en Warren zijn in hun sabbatical year een wereldtour aan het maken te beginnen in Europa.

We gunnen onszelf maar zo'n anderhalf uur en de tijd is veel te kort om bij te kletsen. We zullen elkaar vast nog wel zien voordat ze Europa weer verlaten...

Op de pedalen naar Rotterdam CS en dan de trein in naar Dronten (via Zwolle) toch al gauw een reis van 2 1/2 uur. Na een kort ritje aangeland bij de gastvrije familie, we zijn te laat voor de bbq maar een lekker kopje koffie kan altijd.

Al pratend over koetjes- kalfjes- en manke kwartels blijkt de heer des huizes een "blauwe" collega.

Later lekker geslapen in het hoge Ikea bed.(bijna kontje nodig van Elly om erin te klimmen) en 's-morgens aan het prima ontbijt begeleid door bijzondere kreten van het kwartel haantje in de volière.(lang verhaal). Bij het afrekenen mogen we 10 euro in het goede doelen potje stoppen ! superaardig.

Op naar jan Brinkman. We zijn vroeger dan hij dacht maar neemt alle tijd voor ons en wil weten hoe de fietsen tot nu toe bevallen. Intussen sleutelt zijn team aan de fietsen dat het een lieve lust is en krijg ik ook nog even uitleg over kettingkast en eventueel uitnemen van achterwiel. We hebben een erg leuk gesprek met Jan en ook ons goede doel komt dan ter sprake. Zonder blikken of blozen komt Jan met een envelop op de proppen. We durven pas s avonds naar de inhoud te kijken en vallen stil.... Dankjewel Jan Brinkman!

Maar eerst fietsen we naar Elburg waar Elly tijdens de lunch nog even vlug een vogelopvangcentrum probeert op te zetten

20150619_131201 20150619_131202

We koersen aan op Barneveld en rijden over een mooi stuk van de Veluwe onderweg kunnen we onze nieuwe regenjacks uitproberen. In het plaatsje Drie gaan we even aan de thee in het Boshuis (geen woordgrap) we denken daar even een logeeradres te kunnen bellen en zijn dan meteen even uit de drup. Uit de regen zijn we wel maar figuurlijk in de drup want in het Boshuis heb je nergens bereik... de Veluwe (bermuda) driehoek.  Dus na de thee maar buiten gebeld hetgeen na een paar pogingen toch lukt. We kunnen terecht in Barneveld.

Als wij zeggen:  Barneveld - dan denken jullie natuurlijk aan?-  inderdaad  Kip ! nou ...ze was thuis

20150619_174055

Als we staan te prutsen bij het hek om haar te vereeuwigen komt een jochie op de fiets ons tegemoet en vol ongeloof staart hij ons aan dat we alleen die ene kip fotograferen, Hij knoopt een praatje aan... of we nog meer kippen willen zien ? en hij wijst schuin achter ons.. kijk zegt hij daar lopen er 50 duizend...in de verte zien we een bruin gevederde massa door het weiland hopsen. We worden door hem nog even getaxeerd of we wel helemaal "kiplekker" zijn en dan stap ie weer op zn fiets.(wij houden de uitslag van de taxatie op fifty fifty)

Eenmaal In Barneveld aangekomen krijgen we een soort "aanleun woning" annex praktijkruimte, de vrouw des huizes doet ook nog bepaalde therapieën met je voeten als je dat wilt. Het is leuk in het huisje. Onderweg nog een salade gescoord en een wijntje erbij... we gaan al om 20.45 uur naar bed en slapen als een (sant-) os( resp. 2 ossen) na 72 km vandaag.

Na het onbijt gaat het richting Utrecht, maar eerst nog Tineke gedag zeggen in Woudenberg dan koersen naar het Hospice in de Bilt. We besluiten om in de tuin foto's te maken bij het standbeeld dat we in de 7 weken dat Monique hier was zo vaak hebben gezien. We bellen eerst even aan om goedkeuring te vragen en als we door een aardige mevrouw binnen worden gelaten struikelen we soms over onze eigen woorden en raken we in de woonkamer toch weer geëmotioneerd. We moeten er toch wat raar hebben uitgezien in onze fietsbroeken op die plek....

IMG-20150702-WA0000

Met een bedrukt gevoel stappen we na een poosje weer op en fietsen naar de Poortstraat . Blijkt dat Clair en Warren nu ook (weer) hier zijn. Na wat kletsen- thee- en fotoshoot

20150620_150827     20150620_150845

gaan we verder via het centrum waar rond de Dom alles al in het teken staat van de Grand Depart van de tour de France, zelfs de bomen hebben een bolletjestrui aan

20150620_152928  20150620_152820   20150620_152231

na een ritje door de binnenstad op naar Oudewater waar we zullen overnachten. Bij het gastvrije echtpaar een leuk zolderkamertje gekregen. Lekker even een douche genomen en dan op naar de lokale pizzeria. We zijn de enige gasten en de uitbater is zo blij met de klandizie dat hij zo'n beetje heel zijn levensverhaal opdist terwijl in de keuken de pizzabakker zich stort op onze mega-order van 2 pizzas di Mare. Ze zijn overigens heel lekker.

Terug naar het gastadres en na nog en afzakkertje naar bed....89 km vandaag.

Volgende morgen wordt het onbijt op de kamer geserveerd leuk vinden wij dat gaandeweg de eitjes bij het onbijt groter worden : Dronten : kwarteleitjes – Barneveld: kleine eitjes van oud Nederlands hoenderras (meneer is pluimvee hobby-kweker) en Oudewater : Albert Heijn XL

Door de mooie bloemtuin naar de fietsen en onder toeziend oog van de gastheer en vrouw worden de tassen aangehangen. Dan gaat het in de richting van home sweet home. Maar voor het zover is zijn we eerst zeiknat geregend in Haastrecht (dag Paulien !) ) Hekendorp…  ( dag Henkjan !) en Gouda.  We zoeken ons nog even de weg naar Kees en Astrid en bellen per ongeluk aan bij de Buren… ze kennen jullie niet hoor..(haha) maar Kees en Astrid : die zijn niet thuis. Dan maar koffie in het centrum. Kunnen we even opdrogen.

We kiezen voor een andere route naar huis dan de vorige keer en komen uiteindelijk Rotterdam binnen via de Maasboulevard. Over de Maasbruggen en dan via Barendrecht terug in het nationaal landschap (..) vandaag 78 km. Totaal op de tellers nu : 950 trainings kilometers.

1. Paula Terwiel:
    2 juli 2015
    Het is haasr zover,succes
  2. Wil:
    4 juli 2015
    Met bijzondere belangstelling ga ik de komende tijd jullie belevenissen volgen. De eerste bijdragen zien er in ieder geval veelbelovend uit.
    Het 'potje' op de sportschool heb ik inmiddels al een bezoek gebracht ;)
    Veel energie gewenst in de komende weken, maar dat zal wel goed komen, gezien de prestaties die Elly op de lopende band altijd aflegde (helling op 100 of zoiets, snelheid op 8 en dan een uurtje volhouden...)
  3. Peter:
    11 juli 2015
    Echt super dat jullie dit gaan doen. Net als jullie de afgelopen tijd bij ons, in gedachten waren, ben ik dat de komende zes weken bij jullie. Zet m op!
  4. Charles en Monique:
    11 juli 2015
    Heel veel succes met jullie reis. Wat een enorme uitdaging! Wij vinden het met de auto al ver. Hopelijk zit het weer een beetje mee (droog en niet te warm). Op onze terugweg (29-7) uit Italië, met de auto uiteraard, zullen we rond Basel de fietspaden in de gaten houden!
  5. Tineke Haspers:
    19 juli 2015
    Het was een leuke verrassing dat jullie opeens voor de deur stonden, maar volgende keer wel even een bakkie doen hé. Leuk om jullie zo te volgen! op naar het volgende verhaal.