Spanje!

25 juni 2017 - Jaca, Spanje

Van navarrenx vertrokken met het doel de finale klim naar de somport pas in 2 delen te knippen.we zijn vrijdag uiteindelijk zon 20 km voor oloron st.marie geëindigd dat betekend een totale afstand naar de pas van 76 km. We proberen het minst steile deel tot Estaut (tot 7%) zaterdag te doen en het steilste deel (9 a 10%) op zondag.

Vrijdag wild gezien een hele roedel herten lag lekker te zonnen midden op een weide...ze bleven maar liggen en ik dacht zelfs even dat we maar een hertenkamp stonden te kijken totdat ze toch opeens wegvluchten over het hek ...

De dodedierendata lijst kan inmiddels worden aangevuld met 2 egels een kat een roofvogel en een vogel van onbekend merk...

Levende vogels zien we ook...nou ja een soort vliegende deuren...vale gieren...ze cirkelen om de toppen van deels in wolken gehulde bergen... we bevinden ons in Borce in een soort kloof...

We klimmen heel wat af vrijdag en er is de hele dag toch wel een soort plankenkoorts voor DE PAS....wanneer wordt het nu moeilijk....het blijft uit tot aan het eind van de dag totdat we landen in een bijzondere gite d' etape in Borce... chileense vrouw gehuwd met friese man...ze spreken dus nederlands maar allebei met een ander accent...

Na ontbijt weg uit Borce....we razen van de berg af want het ligt iets boven de route..
Kort na Borce gaan we dan toch serieus klimmen eerst 7 dan 8 en tot slot 9 tot wel 10% op sommige stukken...zoete koffiebroodjes en bananen zijn onze doping... we hebben het 2e route boekje in Urdos bij een supertje annex postkantoor eerst nog naar huis gezonden.

We doen totaal 3 uur en 18 minuten over de laastste 20 km.... kun je nagaan...de ontlading als we op de col aankomen is er dan ook naar....verdomd we hebben het geflikt! ( krasse knarren)

Tijdens lunch ( en een biertje/ wijntje om het te vieren) genoten van de vergezichten want het is inmiddels helemaal helder en behoorlijk warm...

Dan afdalen...we bereiken de hoogste snelheden tot nu toe op de teller afgelezen 58 km per uur maar soms durfden we niet te kijken of was er door (tegen) wind zoveel traanvocht dat het niet te zien was...sommige delen kun je dus ook op gehoor doen...

Na 50 km vandaag gestopt in een hotelletje in Jaca ( spreek uit Gakka) waar we vanmiddag aan de cuba libre hebben gezeten...

@ arnold ; ja was een mooie meid...wil ik ook wel eens mee - fietsen-

@ wil van Pelt ; zou zomaar kunnen....

Morgen vaan we verder ...ee maken ons toch een beetje bezorgd of we wel voldoende tijd hebben....

Volgens boekje is afstand Jaca-Santiago - finisterre 1135 km.... dat wordt heel krap

1. Joop:
    26 juni 2017
    Hallo kanjers, welkom in Spanje. Ik geniet enorm van jullie avonturen. De door jullie gereden route heb ik in de jaren '80 met de auto gereden toen we met de kinderen via Madrid naar Denia reden. De Col de Somport heeft indertijd veel indruk op mij gemaakt, vooral de lange "kloof" waardoor je rijdt. e foto's die jullie sturen zijn erg leuk en geven een goede indruk van wat je onderweg tegenkomt. afgelopen weekend hebben Joke en ikzelf met de personeelsvereniging een fietsweekend gehouden. Twee dagen ieder 40 km. Het was een hele tour. Ik weet dus proefondervindelijk wat het is om 80 - 90 km per dag te moeten rijden. Wij wensen jullie een heel goede tocht en ik reken er op dat Jacobus jullie zal begeleiden. Ultrea y Susea! Buen Camino!! Joke en Joop
  2. Annie:
    wat doen jullie het geweldig jullie zijn geen krassen knarren maar gewoon leuke jongkies
    gr van ons en hou vol.
  3. Arnold en Thea van Dinther:
    26 juni 2017
    Heel veel bewondering voor jullie hoor en wij genieten nog steeds van jullie prachtige verslagen XX
  4. Ria Pons:
    Een nieuwe mijlpaal, Spanje bereikt, hartstikke goed. Ik geniet van de verhalen en wat jullie onderweg allemaal meemaken. Wel voorzichtig die bergen af hoor, wat een snelheid. Groetjes.