Praatje dumoulin

23 juni 2017 - Navarrenx, Frankrijk

Jallo daar we zijn er nog... werkende wifi vinden valt niet altijd mee... we zijn inmiddels al 4 dagen verder. Dinsdag de 20 ste vertrokken uit le pizou. De gite juf brengt ons smorgens ontbijt en we horen van haar dat haar man prof wielrenner is.
Ik vraag haar of haar man bekend is en dat blijkt zo te zijn...de naam is echter bij mij niet blijven hangen...hik doet mee aan de tour van dit jaar als ik het goed onthouden en begrepen heb rijd hij voor de ploeg van edf gdf (?)....ik weet helemaal niets van wielrennen of wielrenners....nou ja behalve dan van ton Dumoulin...die kent iedereen na zijn roze trui en na zijn -actie- poepen in de wei daarna ook wel bekend als - een dumoulinnetje moeten doen- ( als je heel nodig moet en geen wc papier hebt) . Van dumoulin naar lichtgewicht kamperen is maar een kleine stap..... Elly was vroeger nooit van het kamperen maar heeft dat in onze huwelijkse periode ruimschoots ingelopen. Door alle wandel en fietsvakanties is niet alleen lichtgewicht- maar ook volume beperking door haar verheven tot kunst. Zo is het niet dat wij WC papier te duur vinden maar het is op de fiets onhandig bij aanschaffen (minste is wel 4 rollen) maar ook vervoer vanwege het volume...... hiervoor heeft zij een methode ontwikkeld die een kleptomane niet zou misstaan...onderweg in restaurant- bar- of goed geoutilleerde camping jat zij gewoon wat papier mee voor die- of de volgende dag... ik ben daar minder bedreven in en mis het kleinnood pas als ik het nodig heb... bovendien dacht ik we kopen gewoon 4 rollen en doneren er 2 of 3 aan camping of gite...maar dat vind ze zonde...
Het resultaat is dat ze op de meest vreemde momenten in mn oor fluisterd dat ze (weer) iets voor me heeft....ze drukt haar hand dan in mijn hand en laat er een rolletje wc papier in achter...soms gaat ea gepaard met vette knipoog.... zucht.

Aangekomen die dag in cadillac dordogne...mensen wie had ooit kunnen denken dat ik hier nog eens op de fiets zou aankomen... het was weer superheet vandaag we zien het landschap veranderen van akkerbouw naar wijnbouw gebied... uiteindelijk komen we door saint emilion...alle wijnhuizen rollen aan ons voorbij...het bestaat dus echt allemaal. Bij het toeristen bureau scoren we een stempel en zijn bij de kerk getuige van een tv interview van de beste sommelier van Frankrijk van 2017. Op de stads camping van cadillac staan we vlak aan de garonne... er zijn slechts 2 andere kampeer gasten met camper en caravan.

Volgende (woens) dag wakker na onrustige nacht vanwege vrachtwagens die ons om 03.30 uur uit onze slaap houden...merde...
Vlot vertrokken en over de brug van de garonne ontworpen door de bekende Eifel de stad verlaten. Het fietsen gaat ons die dag goed af ook al is het wederom erg warm. We maken die dag 70 km voornamelijk in de goede richting.... omdat we een variant volgen via een voormalig spoortrace maken we extra kilometers maar dat lijkt aanvankelijk niet erg totdat blijkt dat de -boucle- niet goed of niet goed genoeg staat aangegeven...we tappen water in la saulve bij een oude marktplaats maar dat blijkt bij nader inzien van dubieuze kwaliteit...het is snikheet we zijn van de route af we moeten erg steil klimmen en durven nauwelijks van het water te drinken...we zijn blij als we in pissos eindelijk een camping vinden...maar die blijkt nog gesloten... door naar het centrum waar we bij een supermarkt (eindelijk) water limo en boodschappen kunnen doen...verhit staan we de spullen in te pakken als een fransman aan me vraagt of het niet erg zwaar is nu met dit weer....ik beaam en zeg dat we wilden stoppen op de camping maar ja...fermee... ons alternatief ligt zeker nog 15 km verder....hij zegt me te wachten hij gaat even in de super vragen of de camping echt gesloten is ...hij is vlot terug en zegt me mee te lopen naar de mairie aan de overkant...daar blijkt dat de camping weliswaar gesloten is maar dat men wel een pelgrimsgite heeft tegen betaling van 10 euro pp krijgen we de code waarmee we de sleutel uit een kluisje bij de deur van de gite kunnen halen...fransman bedankt en met code op zoek nasr de gite...dat kost ons nog een 45 minuten en veel heen en weer fietsen maar uiteindelijk een prachtige gite met alles erop en eraan...helemaal alleen voor ons twee...

Donderdag na een fijn verblijf vertrokken en we komen die dag tot Dax na 96 km.
Deze dag en ook een van visteren is het landschap weer sterk veranderd van wijnbouw naar bosbouw....les landes...we dachten ha lekker door het bos fietsen maar het is zon beetje het saaiste stuk Frankrijk dat we ooit hebben gezien...honderden wellicht duizenden hectaren bos maar dan van dezelfde soort naaldhout - grove den- in eindeloze rechte percelen.hier en daar eens een huis met gesloten luiken en geen levende ziel te ontdekken...al met al vinden wij deze streek deprimerend...het feit dat we Dax halen vinden we wel fijn want dat is toch voor ons een mijlpaal in de afstandentabel... dichtbij de spaanse grens komen we nu..
Het was vandaag na 10 uur bewolkt en zeker 10 graden koeler -elk voordeel heeft zijn nadeel (bron : Amsterdamse filosoof)....we hebben wind tegen dus hebben het nu weer warm van het stoempen....

Van Dax vandaag gefietst tot aan Navarrenx 20 km voor oloron st marie de aanloop naar de col du somport...wederom is het landschap sterk veranderd naar bijna bergachtig met weer akkerbouw we volgen het brede dal van de rivier de oloron maar ook dit traject is bij vlagen klimmen gebazen tot aan zon 10 procent...70 km vandaag...het is mooi geweest.
O ja vanmiddag in sorde l' abbaye een oude pelgrimsplaats in de abdijkerk wezen kijken...is daar een repetitie aan de gang van een klassiek orkest maar we mogen gewoon naar binnen (helpt zo' n schelp op je stuurtas) prachtige muziek en de hele sfeer en omgeving ontroerd me... Jacobus heeft het goed met ons voor...

O ja elly fietst al 3 dagen in haar (fiets) onderbroek door Frankrijk ....lichtgewicht kamperen.... je moet maar durven...