Trainingsrondje

31 mei 2015 - Oud-Beijerland, Nederland

Door een gelukje hoef ik zaterdag niet te werken en krijg daardoor zomaar een extra weekend dag in de schoot geworpen. Dat geeft een buitenkansje op een extra "trainingsrondje" voor de nog onwennige relatie tussen billen- bovenbenen en de zadels van de Santossen.

Toen onze plannen een beetje vorm begonnen te krijgen over de reis naar Rome hadden we ons bedacht dat het een mooi gebaar zou zijn als we- op weg naar het zuiden- een aantal plaatsen of personen per fiets zouden bezoeken die een (bijzondere) relatie hadden tot Monique. We dachten aan school, hockey-vereniging, ouderlijk huis, Utrecht en nog zowat van dat soort dingen. Het blijkt echter niet reëel om al die adressen te bezoeken op weg naar Rome eenvoudigweg omdat de tijd ons daarvoor ontbreekt. We hebben het idee echter niet helemaal losgelaten en hebben besloten "trainingsritten" te plannen die dat soort bestemmingen in zich dragen.

Dus nu de gelegenheid zich onverwacht aandiende en dat ik dus afgelopen vrijdag en zaterdag vrij was, hebben we de keus gemaakt om een rondje te maken van Oud beijerland via Numansdorp- Oude Tonge- Bruinisse - Sirjansland naar Dreischor ( overnachten in het B&B lekker bij MaAs) en weer terug via Brouwershaven- Scharendijke - Stellendam- Hellevoetsluis- Nieuw Beijerland - Oud Beijerland.

Eerst fietsen we even langs Petra’s Hairline waar Elly trouwe klant is. Toen ze daar van de week was en onze vakantie plannen ter sprake kwamen bood Petra spontaan aan een plekje voor een spaarpotje vrij te maken op de kaptafel. Van dat  aanbod dus maar direct gebruik gemaakt.

20150529_092835

De eerste etappe van OBL naar Dreischor gaf vanaf een uur of elf steeds meer met wind tegen. De vooruitzichten voor de late middag zijn niet al te best en geven naast regen ook felle windstoten op. Nou dat merken we dus! We moeten steeds een tandje verder terugschakelen en Elly heeft last van koude gevoelloze handen.

Als we na Oude Tonge, -waar we lunchen op een bankje bij de weekmarkt (?) 2 kramen 1x vis 1x fruit (waavan vis gesloten)- weer op de fiets stappen komt, op het punt waar op de Krammer de weg splitst met naar links de N257 en naar rechts de N59, mijn oude vete met mijn GPS weer tot leven. De GPS zegt naar links mijn gevoel zegt naar rechts…om kort te gaan:  Elly beweert nu dat we ruim (heen-en weer ) 8 km verkeerd zijn gereden.... ikzelf houd het  erop dat ik geheel naar eigen inzicht de training iets heb uitgebreid (ahum)

Om 16.30 ongeveer stappen we af bij "lekker bij MaAs" het knusse B&B van onze kennissen Martin en Astrid. Al veel vaker hadden we beloofd een keer te zullen komen overnachten maar telkens kwam er toch iets anders tussen. Dus aan de ene kant lossen we een "schuld" in maar er is meer...

20150530_102529

Het geheim van de kus

De indirecte relatie naar Monique ligt in het feit dat ik in de periode dat ze ziek was een keer telefonisch heb gesproken met Astrid over het gevoel van onmacht dat we als directe familie hadden en dat we van alles voor haar zouden willen doen. Astrid (die werkzaam is in de palliatieve zorg) heeft me toen voorgehouden dat naasten soms een reis naar de sterren of de maan willen “organiseren” voor zo’n patiënt , terwijl de patiënt soms meer heeft aan – een kus op zijn- of haar voorhoofd- dan aan al die andere zaken.

Deze “boodschap” heb ik toegepast en het Monique een keer uitgelegd en daarbij die kus op haar voorhoofd gegeven. Enige tijd is het “ons geheim” geweest en vroeg ze zelf bij elk afscheid in die zeven weken om die kus op haar voorhoofd.We hebben er beiden dus veel aan gehad.

Het is zelfs later tot  een “kunstwerk” uitgegroeid.

20150322_114656

De ontvangst in de B&B is allerhartelijkst en we kletsen wat af.  Zowel voor- als na- de lekkere maaltijd die Martin ons voorzet (hij is Kok)

Nadat we heerlijk hebben geslapen in de prima bedden starten we de volgende morgen met een uitgebreid ontbijt. We doen er iets langer over omdat het inmiddels plenst van de regen.

Maar om 10.30 is het droog en stappen we op.

In scharendijke drinken we even koffie en zien hoe er druk er in- en uit het water wordt geklommen door grote hoeveelheden sportduikers. Ze sjouwen meer materiaal mee dan Elly en ik. Het weer is prachtig en als we eenmaal de draai naar de Brouwersdam hebben gemaakt hebben we eindelijk ook de wind lekker mee. Het is nu al een drukte van belang langs de waterkant met o.a kitesurfers. Het is een leuk gezicht al die felle kleuren van de kites tegen de Hollandse blauwe lucht.

20150530_132408    20150530_131536

Om een uur of 18.00  zijn we weer thuis en ploffen met een lekker wijntje op de bank.Training afgerond. Totaal 162 kilometer.

1. Tineke Haspers:
    2 juni 2015
    Hallo Elly en Marien, wat een leuk " begin verhaal" van jullie best wel stoere fiets vakantie, ik ga jullie zeker volgen via de blog en wens jullie vast heel veel veilige kilometers! groetjes
  2. Wil Vollering:
    2 juni 2015
    Jullie zijn echte verhalenvertellers. Flink bezig met de voorbereiding van de grote reis; ben benieuwd naar jullie prachtige fietsen.