Voorbereiding

26 mei 2015

Nadat de beslissing was gevallen op fietsvakantie naar Rome te gaan zijn op internet de nodige reisverslagen en routes doorgeworsteld.Omdat wij eerder te voet de GR5 hadden gelopen door de Ardennen,Vogezen en de Jura lijkt de uitgestippelde route van uitgeverij Benjaminse het beste bij ons passen.

We hopen dat het een feest van herkenning zal worden weer door deze gebieden heen te trekken en een niet onbelangrijke factor is dat daar ook de lekkerste -overwegend witte- wijnen vandaan komen. ;-)

Ook niet onbelangrijk was de keuze voor nieuwe fietsen.Onze gazelle's voldoen prima voor dagelijks gebruik maar we gaan nu even voor het zware werk, per slot van rekening hebben we ook nog wat bagage mee te nemen want we gaan ook nog kamperen. de keuze is na een aantal testritjes en dealers gevallen op het merk Santos en de fietsen zijn helemaal naar ons eigen inzicht en met behulp van een ervaren Dealer en vakantiefietser Jan Brinkman in Dronten "Custom Built"

Afgelopen zaterdag 23 Mei hebben we ze opgehaald en wat zien ze er geweldig uit !  (wij ook...)

20150523_125605

Maar hoe krijg je die naar huis ? :......... door te fietsen natuurlijk! Zus en Zwager in het pittoreske Klarenbeek stellen spontaan Bed Brood en Bad beschikbaar.... en we zijn niet eens ergens voor op de vlucht! Nog wat onwennig en voorzichtig stappen we op de Santossen... de eerste kilometers glunderen we van oor tot oor en ik voer een gevecht uit met mijn GPS die nu op mijn stuur zit gemonteerd...

Het is wel een beetje beschamend dat ik moet melden dat ik de eerste kilometers heb gereden op de bordjes van de fietsroute-knooppunten met zo'n apparaat naast mijn nieuwe glimmende fietsbel ...(haha met ingebouwd kompas), nu maar hopen dat iedereen heeft gedacht dat ik een oversized mobieltje had vastgeplakt.

Zondagmorgen na een heerlijk ontbijt samen met zus en zwagert over de veluwe fietsen (nou ja.. meer er net langs) dat moest dan weer van zijn GPS (ondingen) Mijn zusje is streng in de vakantiefietsleer dus er mag pas koffie worden gedronken na eerst 25 kilometer te hebben gefietst. De agu fietsbroek die door Elly is aangeboden aan Joke -omdat ie elly niet past-  blijkt een Heren snit te hebben.(vastgesteld nadat Hans um ook aan heeft gehad). Als iedereen hem aan zijn blote bips heeft gehad mag marien hem weer hebben..... En mij zit ie als gegoten.Hoewel...ik denk dat incontinentie materiaal ook wel ongeveer zo zal kunnen aanvoelen.

Enfin 25 km dus en op een picknickbankje als de oploskoffie staat te dampen vraagt zusje lief : Waar is het gebak ? met een duivelse glimlach toverde ze vervolgens een 4 tal Bossche Bollen uit haar fietstas.compleet met kunstof messen en vorken,..heerlijk natuurlijk maar ik vrees even dat ik na het nuttigen van een dergelijke hoeveelheid slagroom  verder zal moeten fietsen voor de Hartstichting

IMG-20150527-WA0002

Al snel na de koffie scheiden onze wegen. Joke en hans fietsen terug naar huis en wij gaan richting Beneden leeuwen, naar Arnold en Thea de ouders van Peter. Inmiddels heb ik de GPS in bedwang en kunnen we het (roze..ahum) lijntje volgen op het display - de track- voor experts. Zo'n roze lijntje kan nog behoorlijk lang zijn heb ik gemerkt tijdens het fietsen, maar het is vandaag geen straf om buiten te zijn. De fietsen lopen heerlijk en we beginnen al iets vetrouwder te raken met schakelen en- voor Elly met het op- en afstappen op een -echte- mannenfiets (met stang)

Even voorbij Dodewaard legt het fiets- voetveer naar Druten net aan. das mooi kunnen we nog net mee als laatste 2 passagiers. Vol bewondering (?) kijken de aanwezige dames naar mijn strakke (spierwitte)  kuiten...

Aan de overkant wacht ons een verassing : Arnold en Thea in gezelschap van Peter en Lisa komen ons tegemoet gefietst... we worden getrakteerd op een lekker ijsje in het centrum van beneden leeuwen terwijl om ons heen al flink gehoudoet wordt... (eerste buitenland?) daarna nog even lekker met zijn allen in de tuin gezeten en wij worden onthaald op een echte Giro d' Italia maaltijd met lekkere pasta en "louwese" aardbeien toe.

Om een uur of 20.30 weer even op de pedalen naar ons overnachtingsadres in Wamel van vrienden op de fiets. na lekker geslapen te hebben en smorgens in de Kas onder de druivenranken te hebben ontbeten, mogen we niet weg voor we ons Rome verhaal in het gastenboek hebben geschreven. Hier het eerste verzoekje voor het opsteken van een kaarsje in Rome voor de overleden echtgenoot van mevrouw. Dat zullen we doen beloven we, en we schrijven direct op een papiertje dat we een blocnootje moeten kopen om onze beloften in aan te tekenen.

IMG-20150525-WA0005

maandagmorgen 25-05-2015 vertrek (half uurtje wachten op de pont dat dan weer wel natuurlijk ) voor de laatste etappe van deze dagen naar Oud Beijerland. (91 km) eindoordeel van deze dag(en) : superweer, superfiets, superleuk en superspierpijn in bovenbenen en billen

1. JOKE EN HANS:
    27 mei 2015
    Hartstikke leuk allemaal. Uit ervaring weten we dat dit géén sinecure is.
    Dan alles nog in een reisverslag samenvatten, geweldig, maar waar haal je de tijd vandaan? Dat jullie van deze reis zullen genieten, daar zijn we zeker van!
    Dat er maar veel centjes voor jullie uiteindelijke doel mogen binnenstromen, daar zijn we van overtuigd. Succes en we zullen jullie zeker volgen!
  2. Arnold en Thea van Dinther:
    28 mei 2015
    Fantastisch dat jullie ons en vele anderen hopen we, mee laten genieten (en soms ook mee laten leven !! ) van jullie fietstocht naar Rome voor onze lieve Monique. Ook hopen wij dat de de sponsoring voor het Hospice Demeter en St. Ambulancewens een mooi resultaat mag hebben. Heel veel succes en vergeet niet om zelf te genieten van deze prachtige maar zware tocht.
  3. Elly & Marien Legue:
    28 mei 2015
    dag arnold en thea; verhaaltje was nog niet helemaal af maar heb het net een beetje aangevuld !
  4. Astrid en Kees:
    1 juni 2015
    Wow, wat een mooi initiatief en uitdaging. We genieten nu al van de heerlijk geschreven belevenissen. Ga zo door.