Waarom naar Rome Fietsen ?

26 mei 2015

In alle families komt narigheid voor, deze keer heeft het lot onze familie getroffen.
Ons (schoon-) zusje Monique (52) kreeg kort voor de afgelopen kerst te horen dat ze ongeneeslijk ziek was.

Van een niet-rokende, sportieve , levenslustige, vrolijke moeder, amateur tennisster- en betrokken verpleegkundige in het Wilhelmina Kinderziekenhuis te Utrecht, werd ze in tijd van een paar maanden een bedlegerige, benauwde patiënte.

Toen uiteindelijk bleek dat er voor haar geen enkele (levensverlengende) behandeling mogelijk was, was het haar wens om afscheid te kunnen nemen van haar collega's, haar woning-  en van de Domtoren te Utrecht, waar ze nog graag eenmaal onderdoor wilde.

Die wens(en) zijn in vervulling gegaan dankzij inzet van de vrijwilligers van Stichting “Ambulancewens” (check de site  www.ambulancewens.nl) die haar per ambulance vanuit het ziekenhuis in  Amsterdam (AVL)  naar Utrecht brachten waar ze met haar collega's koffie heeft kunnen drinken en vervolgens naar de Domtoren waar ze met brancard onderdoor is gereden, daarna is ze nog naar haar woning gebracht en uiteindelijk naar haar " tijdelijke" huis (zie hierna)

IMG_0935

(nog een keer onder de Domtoren door….)

Omdat mijn schoonzusje zich na een heftige benauwdheidsaanval veiliger voelde in een omgeving waar professionele hulp steeds direct beschikbaar was, heeft ze een plekje gekregen in het Hospice "Demeter" te de Bilt, waar ze nog 7 weken samen met haar man en kinderen, maar ook met familie en vrienden een bijzonder intense en waardevolle tijd heeft kunnen doorbrengen.

(check de site https://hospicedemeter.nl)

Monique is afgelopen dinsdag 14 April 2015 overleden in het Hospice " Demeter " aan de gevolgen van longkanker.

Machteloos

Wat ons enorm heeft geraakt in die periode was het gevoel dat wij hadden van onmacht om iets voor haar te kunnen doen. Nadat Monique was overleden hebben wij gezocht naar een mogelijkheid om die machteloosheid om te zetten naar iets positiefs / actiefs.

Doordat Monique' s goede vriendin tijdens haar ziekbed over was gekomen uit Italië- (ze woont dichtbij Rome), onze vage vakantieplannen over een stedentrip naar Rome-, en door een knieblessure waardoor een wandelvakantie er niet in zat dit jaar-, ontstond langzamerhand het idee om per fiets naar Rome te gaan, gekoppeld aan het idee sponsors te werven die onze sportieve prestatie zouden willen belonen met een bedrag voor het goede doel ;  in dit geval voor Hospice       " Demeter " en  de  " stichting Ambulancewens "

Onze plannen zijn inmiddels concreet geworden, we hebben een route gekozen en fietsen aangeschaft, en de vertrekdatum is gepland midden Juli 2015. We hopen de tocht in 5 a 6 weken te kunnen voltooien.

Het is daarom dat ik jullie wil vragen of jullie ons alsjeblieft zouden willen sponsoren met een door jullie zelf te bepalen bedrag. Dat mag per kilometer (ca. 2300 km) , maar kan natuurlijk ook met een vast bedrag.

We zijn van plan onze avonturen op een blog  met jullie te delen in de hoop dat jullie daar ook mogelijke donateurs attent op willen maken....

Donatie graag naar : XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Het zou fantastisch zijn om aan het eind van onze fietstocht uit haar naam een donatie naar deze geweldige stichtingen te kunnen overmaken die daarmee de wensen van volgende patiënten kunnen realiseren.

1. Paula Terwiel:
    1 juni 2015
    Geweldig en moedig initiatief om deze reis te maken.
    Ik ga het volgen,
    Dank
  2. Carla:
    2 juni 2015
    Fantastich idee! Hoop dat het een belangrijke donati gaat worden en dat het mij gaat lukken om de italianen ook te gaan laten denken aan deze vorm van 'hospice'! Ik wacht op jullie.......en we gaan samen een kaarsje aansteken in de kerk waar Monique getuige was van mijn trouwen! Fiets ze!