Trainingsrondje 2

13 juni 2015 - Oud-Beijerland, Nederland

Even een inhaal-slag maken ... vrijdag 5 juni is fantastisch weer voorspeld bovendien, is vrijdag mijn "ouwelullen" dag dus er is alle gelegenheid om een trainingsrondje te maken. Op de planning staat voor vandaag een RR ( ritje in de regio) , maar eerst moet nog even de tandarts worden bezocht. Als ik daar om 0930 uur vandaan kom, is het te laat om nog met het fietsveer vanuit Oud-Beijerland naar Rhoon te kunnen gaan. De 1e bestemming vandaag is Schiedam.

We fietsen daarom om via Nieuw Beijerland / Hekelingen naar de “col van de eerste categorie” de spijkenissebrug. Tot onze eigen verbazing fietsen we moeiteloos omhoog en houden op de gripshift een hele serie versnellingen over…

We zijn al tijden niet –op de fiets- via Spijkenisse en Hoogvliet naar Schiedam gegaan en kijken dan ook onze ogen uit wat er allemaal is veranderd in die tijd. De grauwe flats in hoogvliet hebben plaatsgemaakt voor moderne- relatief lage appartement complexen en eengezinswoningen. Ook zijn langs het fietspad naar de (shell) Benelux tunnel toe de “enge” plekken verdwenen. Begroeiing is gekapt en gefatsoeneerd en het fietspad slingert door een nu redelijk aantrekkelijk gebied met aardige voorzieningen. De enorme begroeide geluidswal doet bijna aan  een heuvel in de Ardennen denken.

Langs Mc Donalds fietsen we naar de leidingstraat -waar Elly enige weken geleden de doorgang niet kon vinden toen ze in omgekeerde richting uit Schiedam kwam- en vinden een kattenluikje in de wirwar van leidingen/wegen en viaducten. Het laatste stukje aan de zuidkant van de tunnel gaat tussen de petrochemische-industrie door en dan komen we bij de ingang van de tunnel aan waar Elly een tijd geleden van de roltrap is gestuiterd… de schrik zit er bij haar nog steeds in dus nemen we aan beiden kanten de lift maar. Met een noodgang razen we door de tunnel en das best ook fris in je fietsbroek !

Aan de noordkant een “getijden gebied” als compensatie voor wat hier allemaal aan beton en asfalt is volgeplempt , Omdat het al aardig warm is riekt het al behoorlijk naar rottende algen. Ik vind het maar een troosteloos hoekje.

Dan komen we in de buurt van de Noordmolen… even een kiekje maken voor de toeristen !

20150605_113435

Er staan aan de overkant zelfs al (weer) campers van toeristen. Even aan de koffie bij moeders en de fietsen geshowed. Voor vertrek laten we even een plaatje schieten door een paar jonge gasten die ons trots melden dat dit de hoogste windmolens zijn van Europa.

20150605_123939

Daarna fietsen we weer verder via richting Vlaardingen en wippen even langs bij Marja & Edward (die niet thuis blijken te zijn) en eten een broodje langs de Vlaardingse vaart. Verder gaat het richting Vlaardingen west  en kopen bij de fietsenmaker (die daar nog altijd gevestigd is) op de van Hogendorplaan een tooltje zodat we even Het stuur van Elly dr fiets kunnen verstellen. Verder gaat het naar de Coornhertstraat waar we jaren hebben gewoond.,… wat lijkt het nu allemaal klein.

We stoppen daarna even op het Vlaardings-hoofd. Daar ligt de Z.M Vlaardingen juist afgemeerd na een werfbeurt. Je mag er tot 1700 rondkijken maar wij houden het op de buitenkant.

20150605_141426  20150605_194051

We besluiten weer op huis aan te fietsen en in Rhoon kunnen we nu wel mee over naar Oud Beijerland. Terug in de wijk fietsen we langs een busje wat van de lokale pizzeria blijkt te zijn (zoiets kenden wij alleen van Frankrijk..)  even stoppen en informeren. Mario wil wel pizza’s voor onze deur  komen bakken maar heeft pas ruimte om 19.30 uur. Dat geeft ons alle gelegenheid om ff lekker uit te puffen  wijntje te drinken en te douchen en daarna te eten. Leuk tochtje met veel herinneringen aan vroeger…

Deze keer een rondje van 74 km