Vessem , Voorbereiden en Veul* Vietsen**

29 april 2017 - Oud-Beijerland, Nederland

(* : Brabants voor veel )  (**: woordgrap)

Het is februari 2017 als we via het genootschap vernemen dat er van 21 tot en met 23 april een fiets-driedaagse zal worden georganiseerd vanuit pelgrimshoeve Karfarnaum te Vessem.  Helemaal gericht op mensen die per fiets naar Santiago willen vertrekken. In de hoop dat we daar nog wat handige tips & tricks kunnen leren melden we ons aan. Er blijken gelukkig nog precies 2 plekjes beschikbaar.

We hebben besloten om donderdag 20 April al naar Vessem te vertrekken en regelen via  “ vrienden op de fiets ‘ een overnachting. Ook deze keer met de fietsen op de trein en omdat het best redelijk weer is besluiten we in Tilburg uit te stappen en fietsen via knooppunten een prachtig tochtje naar ons logeer adres. Het ligt net buiten de bebouwde kom van Vessem en daar aangekomen worden we hartelijk welkom geheten met een kopje thee in een adembenemende tuin van het wel zeer luxe pand. Het heet “ Baaie mooi ” en de eigenaren hebben duidelijk iets met tuinieren en met Afrika dat zich niet alleen uit in de naam- maar ook blijkt uit de inrichting.

baaie mooi

Na het ontbijt op vrijdagochtend vertrekken we bijtijds naar de pelgrimshoeve met die moeilijke naam.

20170423_092451  20170423_092426

Later lees ik op de site van de hoeve (geschiedenis) dat het door broeders die er gewoond hebben is vernoemd naar een gelijknamig dorp aan het meer van Tiberias in Israël (voor geïnteresseerden: http://www.pelgrimshoevekafarnaum.nl)

We maken kennis met de ervaren pelgrims / begeleiders Toine Marten en Sjef van der Kallen en ook met de overige deelnemers die allemaal kort na elkaar binnendruppelen en die net als wij nog even wat onwennig zijn . Al snel breekt het ijs bij een kop koffie en een voorstel rondje… vervolgens krijgen we allemaal een slaapkamer toegewezen.

Verrast worden we wanneer we bij het gezelschap Wobien Doyer weer ontmoeten die wij voor het eerst tegenkwamen in 2009 in St Jean Pied de Port waar wij haar aflosten als vrijwilligers in de herberg L’Esprit de Chemin. (Wobien heeft Elly destijds de fijne kneepjes van de bediening van de broodbak- machine bijgebracht) Haar partner blijkt de auteur van de routeboekjes -Clemens Sweerman-, jammer dat we onze boekjes niet meegenomen hebben anders hadden we ze door Clemens kunnen laten signeren…

Voorstellen, koffie en het “schouwen” van de fietsen nemen de hele ochtend sessie in beslag. De deelnemers zijn (of waren) werkzaam in : onderwijs / bankwereld/ zorg / (a.s.) gepensioneerden /zzp-ers.

20170421_125503

Leuk is te horen hoe ieder zo is gekomen tot het besluit te gaan fietsen naar Santiago. (een enkeling twijfelt nog) Ook is het leuk te horen hoe deelnemers op weg gaan ; spartaans (met kamperen), hotels of gites c.q. B&B, met- of zonder bagage vervoer, alleen- of in groepsverband.

Na de lunch gaan we een stuk fietsen en maken kennis met de prachtige omgeving van Vessem. We fietsen bepakt en bezakt via Hogeloon, Gasteren, Netersel en lage Mierde naar Poppel en via het landgoed de Utrecht en Westelbeers weer met een slinger terug naar Vessem. Een rit van ca 51 km.

Dan borrelen douchen en eten… en het avondprogramma werd verzorgd door Clemens die een DVD over de fietstocht voorzag van handige commentaren.

Zaterdag:

De volgende morgen stond een fietstocht op de planning van ca. 87 kilometer. Tijdens het onbijt bleek dat twee dames uit hun slaap werden gehouden door een snurkende buurman…

Geen idee wie dat was (……)

Het is een flinke tocht en het is behoorlijk fris we fietsen tussen enkele buien door en houden het gelukkig overwegend droog. We drinken koffie naast de Abdij van Postel en gaandeweg leren we elkaar een beetje beter kennen. De sfeer is ontspannen en open. Het lijkt daardoor of de geest van de Camino al rondwaart…..

0010

we maken een ronde via Luyksgestel , Lommel , Borkel en Schaft , Steensel en Knegsel naar Vessem.Onderweg natuurlijk nog even een groepsfoto en dan drinken we tot besluit nog een lekker biertje / wijntje in de lokale pub.

015

Ook stoppen we nog even bij de kringloopwinkel en het stiltecentrum op het terrein van de hoeve en staan even stil bij het (mini) cruz de ferro.

001

Terug in de herberg herhaalt het ritueel van douche en maaltijd zich en in het avondprogramma is er uitgebreid aandacht voor de bagage die een ervaren fietspelgrim bij zich heeft. Toine pakt geduldig zijn tassen uit en er wordt uitgebreid overlegd en gediscussieerd over de materialen. Uiteindelijk is dat wat we onthouden eigenlijk iets wat we al heel lang weten :

“Alles wat je thuislaat is meegenomen…”

Zondag :

Lekker ontbijt en alweer de laatste trip staat op het programma. Na de koffie een rondje ten noorden van Vessem , Baarschot, Moergestel , Oisterwijk , Spoordonk, Middelbeers en tot slot weer Vessem.

Bij terugkomst is Broeder Fons -de oprichter van de pelgrimshoeve – aanwezig en hij is erg geïnteresseerd in alle aanwezigen en de evaluatie. We kunnen in de hoeve een ” credential “ aanschaffen (pelgrims paspoort) en het lijkt ons erg leuk om de eerste stempel door hem daarin te laten zetten.

Voor ons toch wel een bijzonder moment.

20170422_170650  20170423_154312 20170428_141510

Na een poosje nemen we afscheid van een ieder en merken dat in die paar dagen de meest “gejaagde” adspirant pelgrims nieuwe inzichten hebben gekregen over hun a.s. reis.

Elly en ik besluiten terug te fietsen naar Tilburg en daar weer op de trein te stappen. Eindhoven leek ons geen handige optie omdat in Eindhoven PSV – AJAX uitgespeeld is rond het tijdstip dat we daar aan zouden komen…

Tilburg dus en we hebben mazzel dat we tot Rotterdam in de intercity kunnen blijven zitten.(ehh…staan)

20170423_192844

We zijn best wel moe als we via Spijkenisse naar huis fietsen en onze teller geeft voor vandaag zo’n 103 km aan… We vallen op de bank met een wijntje met onze hoofden vol van alle indrukken.

Het is echt (weer) begonnen.

1. Charles:
    29 april 2017
    Klinkt als weer een mooie tocht. Succes met de verder voorbereidingen!
  2. Arnold en Thea van Dinther:
    30 april 2017
    De nodige fietskilometers alvast in de benen, komt helemaal goed met jullie prachtige tocht, succes ! XX
  3. Fred van Gooswilligen:
    1 mei 2017
    Mooi verhaal, mijn vragen van jullie vorig verhaal, zijn ook beantwoordt, lees ik nu
  4. Wil Vollering:
    4 mei 2017
    Mooie belevenis weer;
  5. Sjef (vd Pelgrimshoever):
    8 mei 2017
    Leuk verslag. niet voor niets foto's gemaakt tijdens het weekend van de deelnemers.
    Heel veel succes en ben benieuwd hoe het op de camino voorspoedig zal gaan.
    "Buen Camino"